Rådgivare utsedda för försäljning av Telenor/Telia kabel-TV-verksamhet

Rådgivare utsedda för försäljning av Telenor/Telia kabel-TV-verksamhet Telelenor/Telia har utsett NM Rothschild & Sons ("Rothschild") och D. Carnegie AB ("Carnegie") till rådgivare i samband med avyttringen av bolagens verksamheter inom kabel-TV; TIMTV och Telenor Avidi. Avyttringen är ett villkor för att EU skall godkänna sammanslagningen mellan Telia och Telenor. TIMTV och Telenor Avidi är ledande kabel-TV-operatörer i Sverige respektive Norge. För investerare utgör verksamheterna en betydande strategisk möjlighet på starka och dynamiska marknader. Ägarna har redan noterat ett betydande intresse från potentiella köpare. Intresset förväntas öka under avyttringsprocessen. Telenor/Telia och rådgivarna räknar med att försäljningen skall vara avklarad under början av år 2000. YTTERLIGARE INFORMATION *Telenor/Telia är Europas sjätte största telekombolag och har 51 000 anställda. Bolaget är ledande i Norge och Sverige. En central ambition är att växa internationellt inom områden där koncernen har världsledande kompetens, som mobil kommunikation och Internet. *Bolagens hemsidor finns på http://www.telia.se och http://www.telenor.no *TIMTV, som verkar under namnet com.hem, har för närvarande mer än 1.330.000 kunder. Cirka 1,1 miljoner hem i TIMTVs nätverk har graderats upp för att ta emot digital-TV. Cirka 125.000 hem kan ta emot höghastighetsinternet. TIMTV är Sveriges största kabeloperatör med kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö *Telenor Avidi har mer än 270.000 kunder och är Norges näst största kabel-TV- operatör. I Norge med en marknadsandel på 39 procent. [Får ej distribueras till eller publiceras i USA, Australien, Japan och Kanada] För ytterligare information: Telia´s Press Office, tfn 020-77 58 30 Dag Melgaard, Telenor´s presstalesman, tfn +47 22 77 85 90 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/25/19991125BIT00450/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/1999/11/25/19991125BIT00450/bit0002.pdf