Sense köper mobila tjänster från Telia Mobile

Sense köper mobila tjänster från Telia Mobile Telia Mobile har tecknat service provider-avtal med telekombolaget Sense Communications International AS vilket innebär att bolaget köper tjänster i Telia Mobiles GSM-nät för att utveckla och sälja mobilkommunikationstjänster till sina kunder. Service provider-avtalet innebär att Sense kan tillhandahålla mobila tjänster i Telia Mobiles GSM-nät. Sedan tidigare i år har Telia Mobile även service provider-avtal med två andra service providers. - Nya aktörer ökar försäljningen och ger ett utökat användande av vårt nät, säger Erik Hallberg, chef för Marknad & Försäljning. Kunderna kan erbjudas mer individuellt anpassade lösningar från olika service providers som konkurrerar på marknaden. Sense kommer att paketera produkter med marknadsföring, försäljning, kundtjänst och fakturering i egen regi. Det som ingår i service provider- avtalet är främst trafik och plats i nätet. Därutöver erbjuder Telia Mobile möjligheten att köpa tilläggstjänster, för att ytterligare kunna skapa konkurrenskraftiga tjänster. Sense Communications är ett Norskt bolag med Elkjøp AS, bättre känd som El- Giganten i Sverige, som största aktieägare. Detta bolaget blev grundat i april i år och har under augusti månad lanserat den första Internet tjänsten utan abonnemangsbindning i Norge. Tjänsten har genererat mer än 50 000 kunder sedan lanseringen. -Dessa mobila tjänster är bara första steget på vägen mot integrationen av fasta, mobila och data/ Internet tjänster, säger Detlef Stübe, direktör för Affärsutveckling. Sense siktar speciellt på att sammanföra mobila tjänster och WAP applikationer i ett tidigt stadium. Sense har för avsikt att inledningsvis erbjuda tjänsterna till privatmarknaden. Vi ser dock fram emot att erbjuda våra tjänster även till företagsmarknaden, avslutar Detlef Stübe. Sense Communications har också tecknat motsvarande avtal med Telenor Mobil i Norge. Ytterligare information till journalister lämnas av: Erik Hallberg, chef för Marknad & försäljning, Telia Mobile, 08-601 86 89 Lena Demborg, pressansvarig, Telia Mobile, 08-601 84 92, 070-594 03 45 Detlef Stübe, Sense Communications, +47-23 60 23 67, +47-932 08 153 Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1998 uppgick till 51 240 MSEK och antalet anställda var ca 30.600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00500/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00500/bit0002.pdf