Skanova först med IP-telefoni till bredbandskunder

Skanova först med IP-telefoni till bredbandskunder Skanova, ett fristående nätgrossistbolag inom teliakoncernen, kommer som första svenska teleoperatör att erbjuda IP-telefoni till operatörer och service providers på den svenska marknaden. Den nya IP-telefonitjänsten vänder sig till de bredbandsleverantörer som har anslutit sina kunder via ett fastighetsnät (LAN). Tjänsten som heter "IP-telefoni LAN" inkluderar ett obegränsat antal telefonsamtal till det fasta svenska nätet. Ingen speciell telefon behövs för att ringa, det duger bra med den gamla telefonen kopplad till en adapter. Man behöver heller inte slå något speciellt prefix. Ljudkvaliten motsvarar det som man i dag har i det mobila GSM-nätet. PLUS- tjänsterna får man klara sig utan. Skanova räknar med att börja leverera tjänsten från och med mars månad 2001. - Vi tror att tjänsten kommer att vara intressant för de marknadsaktörer som vill erbjuda sina kunder en något enklare telefonitjänst till en fast månadskostnad, säger Indra Åsander marknadsdirektör på Skanova. IP-telefoni ska i dagsläget inte ses som ersättning till den traditionella telefonin, utan som ett komplement, menar Tomas Holmström, som är affärsansvarig för IP-telefoni på Skanova. Den traditionella telefonin är än så länge överlägsen vad gäller funktonalitet och kvalitet. - I takt med att funktionalitet och ljudkvalitet ökar blir säkert IP- telefonin i framtiden ett alternativ till den traditionella kretskopplade telefonin. Den tjänst vi nu lanserar skall ses som en "extratelefon" till ett lägre pris, säger Tomas Holmström. Om Skanova: Skanova, som har Sveriges största tele- och datanät som bas, är ett fristående nätgrossistbolag inom Teliakoncernen. Nätet, tjänsterna och kompetensen står till alla aktörers förfogande. Vår målsättning är att tillfredställa ökande behov av kvalificerade tjänster. Utmaningen är att öka våra kunders konkurrenskraft genom banbrytande och ibland oväntade lösningar. Skanova har 2500 medarbetare och beräknas omsätta cirka 20 miljarder kronor det första verksamhetsåret. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Indra Åsander marknadsdirektör på Skanova 08-713 1660, Tomas Holmström 08-713 3519, affärsansvarig för IP-telefoni på Skanova pressansvarig Lars Joelsson 08 713 2807. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT00770/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT00770/bit0002.pdf