Skanova skriver avtal med Svenska UMTS-nät

Skanova skriver avtal med Svenska UMTS-nät Skanova, som driver och utvecklar Sveriges största nät för telefoni-, Internet- bredbandstjänster, har tecknat avtal om leverans av nätkapacitet till Svenska UMTS-Nät AB. Företaget ägs av Telia AB och Tele2 AB med 50 procent vardera. Överenskommelsen har formen av ett s.k. avropsavtal. Arbetet med att bygga upp och etablera det nya UMTS-nätet inleds direkt efter årsskiftet. Det beräknas vara klart vid slutet av 2003 och kommer då att ha en täckningsgrad på närmare 100 procent av Sveriges befolkning. Skanova-chefen Lars-Gunnar Johansson kommenterar överenskommelsen med: "Vi har medvetet under senare år utformat våra produkter och tjänster i modulariserade former. Det gör, att vi på ett mer rationellt sätt än tidigare kan genomföra stora, landsomfattande utbyggnadsprojekt av denna typ på en relativt kort tid". Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Ove Wik, marknadsdirektör Skanova, tfn 0705-20 27 52 Lars Joelsson, pressansvarig Telia Networks, tfn 08-713 28 07 eller 0705- 77 02 37 Telia är Nordens ledande kommunikationsföretag. Under det senaste året har vi renodlat koncernen för att fokusera på kärnaffärerna och öka företagets flexibilitet. Våra fyra kärnverksamheter är: Mobil kommunikation, Internet-tjänster, internationell carrierverksamhet och fastnätsverksamhet. Telia är noterat på Stockholmsbörsen. Omsättning jan- sep 2001 var 42 226 MSEK och antalet anställda 22 500. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/28/20011228BIT00110/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/28/20011228BIT00110/bit0002.pdf