Stora Enso väljer Telia för det globala nätet

Stora Enso väljer Telia för det globala nätet Telia har i hård konkurrens tecknat avtal med Stora Enso om leverans av ett världsomspännande nät för datakommunikation. Nätet knyter samman 15000 användare på tillsammans 400 anslutningspunkter i Norden, övriga Europa, Syd- och Nordamerika, Asien, Australien och Afrika. Affären innebär att Telia levererar IP-kommunikation med hög tillgänglighet för användarna. Detta sker via ett kundunikt nät mellan Stora Ensos enheter världen över. Telia levererar Internetanslutningar samt övervakning av brandväggar, Extranet och Remote Access, vilket ger Stora Ensos medarbetare tillgång till företagets lokala nätverk även när de är ute och reser. - Det var viktigt för oss att hitta en partner som är stark både i Norden och internationellt, säger Allan Karlsson, Director IT Infrastructure på Stora Enso i Falun. Avgörande för vårt val var förmågan att installera det nya nätet samt funktionalitet, kvalitet och pris avseende tjänsterna i nätet. Avtalet innebär att Telia enbart i Finland kommer att leverera IP-tjänster till 170 anslutningspunkter. Den globala täckningen uppnås i samverkan med Infonet. - För oss på Telia är den här affären med Stora Enso ett genombrott. Att vi tog den i konkurrens med världens främsta, stärker inte bara vår position som marknadsledare i Norden. Den placerar också Telia på världskartan som leverantör av högkvalitativa IP- och bredbandstjänster, säger Reino Johansson, vd, Telia Megacom. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Jan Sjöberg, presschef, affärsområde Telia Företag, tel: 08-466 59 58 Allan Karlsson, Director IT Infrastructure, Stora Enso, tel: 023-78 25 07 Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1999 uppgick till 52 121 MSEK och antalet anställda var ca 30 600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/06/20000306BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/06/20000306BIT00430/bit0002.pdf