Telenor/Telia satsar på Internettjänster i Tyskland

Telenor/Telia satsar på Internettjänster i Tyskland (Oslo/Stockholm/Darmstadt, 18.11.99) Genom sitt uppköp av det tyska bolaget e.comp, en Internetoperatör (Internet Service Provider, ISP) som koncentrerar sig på företagsmarknaden, går Telenor/Telia in på den krävande tyska marknaden för professionella, IP-baserade kommunikationstjänster. Tyska e.comp bildades 1996 av Tobias Gonschorek, Jens Weller och Gerhard Wenderoth. Bolaget uppvisar en stark tillväxt på en av Europas största Internetmarknader och har på tre år lyckats bli en av Frankfurtområdets största Internetleverantörer för företagsmarknaden. Bolaget ligger i Darmstadt och erbjuder professionella lösningar för medelstora företag. I produktsortimentet finns Internetåtkomst, VPN (Virtual Privat Net), webbadministratörstjänster och konsulttjänster. De tre grundarna kommer att fortsätta i bolaget och har alla en tydlig ambition att göra e.comp ännu starkare på marknaden. Ett resultat av uppköpet är att e.comp nu kan erbjuda sina kunder tjänster som bygger på Telenor/Telias samlade europeiska infrastruktur, något som innebär stora fördelar för multinationella företag samt medelstora företag med dotterbolag i flera länder. Den nya koncernen är verksam i väldigt många länder i Europa och huvudvikten ligger på mobilkommunikation, satellittjänster och IP-baserade lösningar för företagsmarknaden. Koncernen driver redan Internetföretag i Schweiz, Österrike, Italien, Tjeckien, Slovakien och Ungern. För mer information: Arne Cartridge, Telenor Nextel, e-post: arne.cartridge@nextel.no Tel.: +47 22 77 19 53, fax: +47 22 77 19 10 Sonja Kögler, e.comp Engineering GmbH, e-post: s.koegler@ecomp.net Tel.: +49 6151 88008 12, Fax: +49 6151 88008 11 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/18/19991118BIT00150/bit0002.pdf