Telia byter nät med amerikansk nätoperatör för 1,9 miljarder kronor

Telia byter nät med amerikansk nätoperatör för 1,9 miljarder kronor Telia gör för andra gången inom loppet av några veckor en bytesaffär med en amerikansk nätoperatör. Avtalen som skrivs med Williams Communications är på 20 år och innebär att Telia erhåller ett fibernät i USA omfattande 17 600 km fiberkabel och att Williams i gengäld får tillgång till valda delar av Telias 45 000 km långa fibernät i Europa samt kapacitet i det transatlantiska kabelsystemet TAT-14. De båda avtalen har vardera ett marknadsvärde av 1,9 miljarder kronor. Tillsammans med den bytesaffär som Telia genomförde för några veckor sedan med kanadensiska Worldwide Fiber innebär det nya avtalet att Telia sammanlagt får ett 31 600 km långt fiberoptiskt nät i USA som täcker 66 städer. Ett första steg blir att erbjuda trafik till 17 av de största, exempelvis Atlanta, Boston, Dallas, Los Angeles, Miami, New York, San Fransisco, Washington DC. "Telia har sedan några år tillbaka satsat på den framväxande internationella grossistmarknaden för telekom. Vårt mål är att bli en av de tre största aktörerna på denna marknad i Europa och nu expanderar vi även i USA," säger Marianne Nivert, chef för Telias affärsområde Carrier & Networks. "Genom att gå in i USA närmar vi oss alltmer målet att bli en global aktör. " Liberaliseringen av telemarkanden och utvecklingen av tjänster som kräver högre hastigheter har på två år skapat en helt ny grossistmarknad för handel och överföring av stora mängder tele- och datakommunikation. Telias kunder är andra nätoperatörer, främst uppstickare men även etablerade telekomföretag. Att byta till sig nät är ett betydligt vanligare sätt att göra affärer på i USA än Europa. "Allt lutar mot att vi kommer att pröva den metoden i Europa också, "menar Marianne Nivert. "Det kan ibland vara ett billigare och snabbare alternativ än att bygga själv eller hyra kapacitet." Telia har beslutat att investera närmare 8 miljarder kronor på nätutbyggnad i Europa och USA. Tidigare har Telia hyrt eller byggt nätet själv. "Nu kan vi erbjuda våra kunder ett eget nät, hela vägen till och från USA och Europa," säger Telias USA-chef Magnus Kjell. "Vi kan också erbjuda ett stort IP-nät med den senaste teknologin och högsta kapaciteten som idag är möjlig. Vi kommer att sälja bredbandstjänster till andra nätoperatörer. " Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Magnus Kjell, vd Telia North America Inc.tel 00-1 703 288-1330 magnus.kjell@tna.telia.com Anna-Carin Uddenberg, presschef, Telia, AO Carrier & Networks, tel 08 713 28 42 anna-carin.a.uddenberg@telia.se Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1999 uppgick till 52 121 MSEK och antalet anställda var ca 30 600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00830/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00830/bit0002.pdf