Telia får ny VD i Danmark

Telia får ny VD i Danmark - Satsar på Telia som en spännande och attraktiv arbetsplats Danmarks näst största telekomföretag, Telia, har utsett 43-åriga Beate W. Bentzen till ny verkställande direktör i Danmark från och med 1 januari 2000. Hon efterträder Jörgen Håkansson, som flyttar tillbaka till Sverige för att arbeta med det praktiska genomförandet av fusionen mellan norska Telenor och svenska Telia. Beate W. Bentzen kommer från en tjänst som divisionsdirektör inom Telia, VD för Telia Stofa A/S och aktiv medarbetare i fusionsarbetet mellan Telia och Telenor. Hon är utbildad ekonom i Sverige med en internationell vidareutbildning inom Business Administration. Innan Beate W. Bentzen rekryterades till Telia som divisionsdirektör i februari 1999 hade hon en lång internationell karriär bakom sig i bl.a. Hewlett-Packard med ansvarsområden i Nordeuropa, Asien och Australien inom affärsutveckling, försäljning, marknadsföring, stora projekt och tekniskt ledarskap. - Telia i Danmark har i dag en mycket stark bas för en affärsutveckling med tonvikt på bl.a. mobiltelefoni, Internet samt bredbands- och satellitkommunikation, säger Beate W. Bentzen. Danmark är en knutpunkt och ett mycket viktigt satsningsområde för Telia, och jag tänker satsa hårt på att bevara och bygga ut Telia som en spännande och attraktiv arbetsplats för både våra nuvarande 1.500 medarbetare och de många nya vi fortlöpande får behov av. Stig-Arne Larsson, förste vice koncernchef för Telenor/Telia ser chefsbytet i Danmark som en naturlig konsekvens av Telenor/Telias långsiktiga satsning i Danmark: - Den hittillsvarande direktören, Jörgen Håkansson, har på ett utmärkt sätt fullföljt sin uppgift, nämligen att konsolidera och effektivisera verksamheten. Han går nu tillbaka till Telia i Sverige. Beate W. Bentzen besitter precis den kompetens och ledarprofil som behövs för att utveckla vår position ytterligare på den danska marknaden. Jag önskar henne lycka till med den nya utmaningen. Danmark är även fortsättningsvis en viktig marknad för vårt företag. ör ytterligare information till journalister kontakta: Beate W. Bentzen, telefon +45-28 27 57 79, eller Telenor/Telias presstjänst, telefon 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/22/19991122BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/22/19991122BIT00510/bit0002.pdf