Telia fortsätter storsatsningen på fiber till villaägarna

Telia fortsätter satsningen på framtidens infrastruktur. I kampanjen som nu startat får omkring 17 000 villaägare i sammanlagt 14 kommuner runt om i landet möjlighet att ansluta villan till fiberbaserat bredband.

Telia satsar totalt nio miljarder kronor på utbyggnaden av fiberbredband i Sverige mellan 2015 och 2018. Villafibersatsningen är en del av detta. I följande kommuner kommer villahushållen att få möjlighet att ansluta villan till internet med dagens snabbaste internetanslutning:

Gagnef, Göteborg, Habo, Höör, Falun, Kumla, Motala, Mörbylånga, Nybro, Sotenäs, Vadstena, Vansbro, Västervik och Bromma.

– Allt fler apparater i hemmet kopplas upp mot internet och det kräver kapacitet. Med fiber får hushållen en stabil uppkoppling som klarar av att hela familjen använder sina datorer, surfplattor, mobiler och tv-apparater samtidigt. Det gör det dessutom möjligt att dra nytta av framtidens digitala servicetjänster inom till exempel sjukvård och utbildning, säger Linda Hernström, ansvarig för Telias fiberaffär.

Fiberanslutningen ger villaägarna tillgång till snabbt bredband med hastigheter på upp till 1000 Mbit/s. Det är ett öppet nät vilket innebär att varje hushåll fritt kan välja bland flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredband, digital-tv och bredbandstelefoni.

Kampanjen pågår till 12 april. Utbyggnaden påbörjas nu i vår och beräknas vara klar senast 30 juni 2017.

Om du är journalist, kontakta gärna Telias pressavdelning på 0771-77 58 30 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com