• Telia/

Telia Healthcare och Kairos Future tar pulsen på svenska seniorer - 3000 äldre i unik undersökning om hälsa och livsstil

I en landsomfattande aktivitet runt hälsa och livsstil förser Telia Healthcare just nu runt 3000 svenska seniorer i åldrarna 65 till 85 år med ett så kallat aktivitetsclip. Aktiviteten pågår under ett antal månader och görs i samarbete med analysföretaget Kairos Future. Aktiviteten är en av de största i sitt slag och genomförs inom ramen för Telias nya välfärdstjänst – Telia HomeCare.

Projektet som går under namnet Senior Aktivitet syftar till att undersöka bland annat hur svenska seniorer ser på sin livsstil idag? Vilka fysiska aktiviteter ägnar man sig åt? Vad kan ny teknologi bidra med för att stimulera aktivitet och för att ge oss de underlag vi behöver för framtida tjänster och hälsoskapande?

Alla är uppkopplade
Varje deltagare får ett aktivitetsclip som sätts fast någonstans på kroppen. I clipet sitter en sensor med en inbyggd så kallad accelerometer, som registrerar all rörelse som aktivitetsdata. Sensorn kommunicerar med deltagarens egen smartphone och deltagaren kan se sina egna aktivitetsdata i en app som laddas ned till smartphonen. Appen är samma som används i Telia nya välfärdstjänst Telia HomeCare men speciella funktioner i appen har utvecklats och anpassats för just denna aktivitet.

Data från aktivitetsclipet som deltagarna bär på sig, skickas sedan via mobilnätet och samlas på ett personligt hälsokonto hos Telia. Analys och slutsatser utifrån aktivitetsdata kommer sedan Kairos Future att hjälpa till med. Kairos Future kommer även att sända ut hälsoenkäter per e-post till alla deltagare i projektet och varje deltagare genomför en webb-baserad hälso-enkät första och sista dagen de medverkar i studien.

– Vi vill med aktiviteten få en bättre förståelse av hur seniorer ser på fysisk aktivitet som en del i att få ett längre och friskare liv, säger Mats Olsson, framtidsstrateg på Kairos Future

Test av Telia Homecare
Aktiviteten är en av de största i sitt slag och samtidigt den första riktigt stora testen av Telias nya välfärdstjänst – Telia HomeCare. Det är HomeCare:s plattform som används i studien och det är på den det skapas ett personligt konto med möjlighet att koppla på inte bara som i denna studie en sensor – utan ett stort antal olika sensorer för vård och omsorg på distans. Exempel på information som kan skickas och tas emot är trygghetslarm, aktivitet, beteende, tillsyn, vikt, blodtryck och blodets syresättning.

– Utmaningen för sjukvård och omsorg är att möta förväntningarna hos människor som vant sig vid den frihet och den möjlighet som de digitala verktygen ger. Där tror vi att en tjänst som Telia HomeCare kan spela en viktig roll, säger Niklas Sundler ansvarig för Telia Healthcare.

Aktiviteten pågår till och med mitten av oktober 2015 med möjlighet till förlängning fram till årsskiftet. Samarbetspartners inom Senior Aktivitet är förutom Telia och Kairos Future också Riksidrottsförbundet, Korpen, PRO, Region Skåne, Kroppsterapeuterna, PostNord och Corviva.

För mer information, kontakta gärna Lars Joelsson på 070 577 0237 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com