Telia lanserar barnvänlig brandvägg till Lucia

Telia lanserar barnvänlig brandvägg till Lucia Den 13 december lanserar Telia en brandvägg. Tjänsten kostar 30 kronor per månad och kan laddas ner från nätet. Brandväggen har löpande och automatiska uppdateringar. För föräldrar finns möjlighet att utnyttja tidlås och spärr mot olagliga sidor eller andra sidor de inte vill barnen surfar på. - Vid det här laget är brandvägg och antivirusprogram bashygien för den vanlige surfaren. Om inte förr blir man varse det när man skaffat en brandvägg och ser hur många som "känner på handtaget" till datorn varje dag, berättar Karin Johansson, chef för Telias säkerhetstjänster. Telia Brandvägg är en tilläggstjänst till Telias Internet- och bredbandsabonnemang. Tjänsten kostar 30 kronor per månad och kommer med på vanliga interneträkningen. Nedladdning kan göras både via nätet, eller om man är Internetkund med uppringd access hellre vill det - via en CD-skiva mot en engångsavgift på 75 kronor för skivan. Bredbandsanvändaren är oftast uppkopplad många fler timmar per dag än användaren med uppringd access. Det gör denne användaren mycket sårbarare för intrångsförsök. Brandväggen löser även problem för föräldrar med surfande barn. - Tidlåset och möjligheten att spärra vissa sidor är något som efterfrågats av föräldrar sedan vi började med internet på Telia, fortsätter Karin Johansson. Brandväggen är en del i Telias satsning på säkerhetstjänster. Förutom brandvägg finns sedan tidigare ett automatiskt uppdaterande antivirusprogram. En särskild gratis säkerhetssupport för kunder till Telias säkerhetstjänster har också upprättats. - Det är ett strategiskt viktigt för Norman i Sverige att Telia har valt vår programvara som erbjudande till sina Internet- och bredbandskunder. Det här är första steget i vårt samarbete kring datasäkerhetslösningar, säger Dick Andersson, vd på Norman AB. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Charlotte Löfgren, Press och PR e-bolaget, 070-562 00 74 Telia är Nordens ledande kommunikationsföretag. Under det senaste året har vi renodlat koncernen för att fokusera på kärnaffärerna och öka företagets flexibilitet. Våra fyra kärnverksamheter är: Mobil kommunikation, Internet-tjänster, internationell carrierverksamhet och fastnätsverksamhet. Telia är noterat på Stockholmsbörsen. Omsättning jan-sep 2001 var 42 226 MSEK och antalet anställda 22 500. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT00660/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/12/20011212BIT00660/bit0001.pdf