• Telia/

Telia lanserar film i full hd – nya superformatet exklusivt till fiberanslutna tv-kunder

Report this content

Som en av de första tv-operatörerna i Europa lanserar Telia i dag full hd film till de tv-kunder som bor i en fastighet som är ansluten med fiber. Upplösning i en full hd bild är dubbelt så hög som i hd och fem gånger så hög som en vanlig tv-bild. Bildkvalitén kan närmast jämföras med den man får från en Bluray-spelare.

– Full hd är ett bra exempel på den nya sortens kapacitetskrävande tjänster som visar på nyttan med de nya supersnabba fiberanslutningarna som blir allt vanligare till både villor och flerfamiljshus, säger Kent Jonsson, konsumentmarknadschef på Telia.

Full hd kräver högre bandbredd och därför är det endast Telias fiberkunder som kommer ha tillgång till tjänsten. Förutom Telias digital-tv behöver kunden ett Video on demand-konto för att kunna hyra film. Kontot är gratis och man registrerar sig via Telias kundtjänst. Kunden behöver också en tv som klarar full hd. Samtliga Telias digitalboxar klarar av att spela upp full hd formatet och det gör även den trådlösa tv-överföringen - Ruckus – som Telia erbjuder.

– Vi startar med ett knappt 20-tal långfilmer och titlar som Oceans och Hamilton – I nationens intresse, men kommer att fylla på med mer material efter hand. Vi hoppas att på sikt kunna erbjuda inte bara filmer utan också annat programmaterial i det nya knivskarpa formatet, säger Kent Jonsson

Tekniken bakom full hd
Full hd har ungefär dubbelt så hög upplösning som hd och fem gånger så hög som vanlig tv. Vanlig tv sänds med upplösningen 720 x 576. Hd sänds i 1280 x 720. Full hd är 1920 x 1080. Full hd filmerna har en bit-rate på 15 mbps. Två av tre tv-apparater som såldes på den svenska marknaden under 2011 klarar full hd. Den höga upplösningen ger bättre detaljer, högre skärpa och en större upplevelse. Jämför med att se ett foto taget med en enkel mobilkamera och ett taget med en systemkamera. En full hd film kostar som en vanlig film – det vill säga 49 kronor per hyrtillfälle.

Fakta om Telia digital-tv - tv du bestämmer över
Telia hyr varje dag ut över 6 000 filmer i videobutiken. Med över 430 000 ”uthyrningsställen” över hela landet är Telias videobutik Sveriges största där man hyr film till tv:n med hjälp av fjärrkontrollen. Förra året hyrde svenskarna över 2 miljoner filmer i Telias videobutik som innehåller över 3 500 filmer från stora filmleverantörer som SF Anytime, Nordisk Film och TriArt. Många av filmerna finns tillgängliga i hd-kvalitet och en del i 3D-format och i full hd.
I Telias digital-tv finns också programbibliotek med material från 50 olika kanaler. Här finns tusentals program, tv-serier och filmer. Under en vecka startar Telias tv-kunder över en miljon programströmmar och tittar på över 30 000 olika program. Programbiblioteken innehåller en stor del av de program som sänds i motsvarande kanal; ibland är det kompletta program, ibland ett urval av programmet. Innehållet i programbiblioteken kan ses, pausas och spolas fram och tillbaka när man vill och hur ofta man vill utan extra kostnad.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: