Telia lanserar första fiberoptiska våglängden Polen - Tjeckien

Telia lanserar första fiberoptiska våglängden Polen - Tjeckien Telia International Carrier bygger ut Vikingnätet i Central- och Östeuropa. Den nya sträckan mellan Warsawa och Prag öppnades nu i mars. Detta är den första våglängden någonsin baserad på DWDM-teknik mellan Polen och Tjeckien. Med start den första mars, erbjuder Telia telekom- och Internetoperatörer förbindelse genom den nya våglängden. - Telia International Carrier har en stark marknadsposition i Central- och Östeuropa där vi även har vad som kallas "first movers advantage". Länken mellan Warszawa och Prag är ytterligare ett steg att erbjuda våra kunder global Kommunikation genom vårt Vikingnät och tillgång till Telias produktportfölj, säger Erik Heilborn, vd Telia International Carrier. Genom den nya länken, bildar Telias polska och tjeckiska nät en ring med dubbla uppkopplingar till Vikingnätet. Kunderna erbjuds därigenom säker och stabil kommunikation. - - - - - Om Telia International Carrier Telias helägda dotterbolag Telia International Carrier erbjuder tjänster inom IP, kapacitet, telefoni, samlokaliseringsstationer och infrastruktur till det snabbt växande kundsegmentet för internationella grossistaffärer. Företaget är idag en av Europas ledande carriers för transatlantisk IP-trafik till USA. Telias multifibernät Vikingnätet erbjuder högkapacitetsförbindelser och konnektivitet världen runt. Nätet är en stor satsning där Telia International Carrier täcker Skandinavien, Europa och USA. Nätet täcker cirka 40 000 förbindelsekilometer genom hela Europa och USA, med 50 städer och 120 platser för kunden att ansluta sig. För mer information, besök www.telia.com Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Mark Vadasz, Public Relations Director, Telia International Carrier Tel: 020-77 58 30 e-post: mark.m.vadasz@telia.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/07/20020307BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/07/20020307BIT00670/wkr0002.pdf