Telia lanserar nya säkerhetslösningar för Internet genom partnerskap med VeriSign Idag har ett samarbete mellan det amerikanska företaget VeriSign och Telia tillkännagivits. Telia blir VeriSigns partner i Norden, Baltikum och Polen för utgivning av digitala certifikat baserade på PKI (Public Key Infrastructure). VeriSign är världsledande på området Internetbaserade säkerhetstjänster. I sin roll som CA, Certificate Authority, ansvarar Telia för utgivning, produktion, administration och kontroll av elektroniska identiteter. Telia levererar idag identiteter huvudsakligen i form av elektroniska ID-kort till användare av Internetbanker och till försäkringsbolag, företag, medlemsorganisationer och offentlig förvaltning. - Vi har märkt en ökad efterfrågan på andra typer av elektroniska ID för bland annat säker e-post, elektronisk handel, säker VPN - Virtual Private Network, CRM-applikationer - Customer Relation Management - för kundsupport med mera, säger Peter Lundgren, affärschef på Telia Electronic Commerce AB, Telias företag för elektronisk handel. Flera av våra uppdragsgivare har behov av elektroniska identitetslösningar i verksamheter utanför Sveriges gränser. Detta är den huvudsakliga anledningen till att vi idag ingår partnerskap med VeriSign. - Vi har valt Telia därför att företaget har en lång erfarenhet av PKI och finns representerat i hela Östersjöregionen, säger Stratton Sclavos, CEO för VeriSign. Norden är en av världens mest avancerade marknader för Internet och mobil kommunikation. Med sin erfarenhet som CA i denna region är Telia ett mycket välkommet tillskott som partner i VeriSigns globala nätverk. VeriSign, med huvudkontor i Mountain View, Kalifornien, är ledande leverantör av Internetbaserade säkerhetstjänster. Företaget grundades i maj 1995 och har 350 anställda. Utanför USA sker marknadsbearbetningen via affärspartners, VeriSign Affiliates. Det är ett globalt nätverk som omfattar Asien, Australien, Kanada, Sydamerika, Sydafrika, Mellanöstern, Europa och nu även Norden, Baltikum och Polen. VeriSign breddar Telias utbud av identitetslösningar online, det vill säga direkt via nätet. Kunder och användare kommer att kunna beställa och få sina tjänster levererade direkt via Internet. De kommer också att kunna använda sin identitet direkt i de vanliga webbläsarprogrammen och behöver inte längre speciella programvaror som stöd. Användningen av de identiteter som Telia ger ut har hittills varit begränsad till Sverige, men kommer framöver att få en global acceptans. Genom samarbetet med VeriSign får Telias kunder också tillgång till över 150 PKI-applikationer för bland annat SAP och MS Exchange. För ytterligare information, kontakta: Peter Lundgren, affärschef Telia Electronic Commerce tel: 08-634 28 38, 070-629 15 88 Paul Hedman, VD Telia Electronic Commerce tel: 08-634 28 20, 070-635 28 20 Lennart Gren, marknadschef Europa, VeriSign tel: 08-590 042 50, 070-321 80 25 VeriSign, Inc. (Nasdaq:VRSN) är ledande leverantör av säkerhetslösningar för Internet och digitala certifikat för företag, webbplatser och konsumenter som vill genomföra säker kommunikation och säkra transaktioner över såväl Internet som privata nätverk. VeriSigns digitala certifikat för webbplatser och konsumenter finns tillgängliga på företagets webbplats www.verisign.com och på ett växande antal Internet Service Providers och webbhotell. Digitala certifikat för företag och leverantörer av elektronisk handel är tillgängliga genom lokala samarbetspartners, återförsäljare och VeriSigns globala nätverk av samarbetspartners- Affiliates. Telia Electronic Commerce AB arbetar för effektiva och säkra affärer över Internet. En av fördelarna med Telias lösningar är att kunden abonnerar på tjänsterna. Det betyder att man slipper kostsamma investeringar i tekniska plattformar och system, fatta avgörande beslut om teknik samt kontinuerligt uppdatera teknik och system. Telia Electronic Commerce samverkar med flera av marknadens ledande IT-aktörer. PKI, Public Key Infrastructure är en infrastruktur av system och rutiner för hantering av allmänna och privata nycklar. En CA ansvarar för utgivning, produktion, administration och kontroll av elektroniska certifikat och identiteter. En CA kan vara en TTP (Trusted Third Party), det vill säga en betrodd tredje part. VPN (Virtual Private Network) är en benämning för privata kanaler över öppna nätverk. CRM (Customer Relation Management) betyder kundrelationer. Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1998 uppgick till 51 240 MSEK och antalet anställda var ca 30 600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/11/19991111BIT00300/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/11/19991111BIT00300/bit0002.pdf