Telia lanserar snabb surf på flygplatser

Telia har öppnat upp sitt wlan-nät, HomeRun Wireless Zones, på elva svenska flygplatser som drivs av Swedavia. Enligt en undersökning från Telia Trends* uppger 53 procent att de letar upp ett område med trådlöst nätverk när de befinner sig på en flygplats. Vanligast är att man nöjessurfar i väntan på flyget eller använder sociala medier.

- Vi bygger ut med både surfzoner och 4G på flygplatser eftersom det är just i väntan på flyget som många vill ha snabb uppkoppling för nöjessurf såväl som jobbsurf innan man går ombord, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

På flygplatsen är det många som vill ha en så snabb och stabil uppkoppling som möjligt för att hinna skicka jobbmailet, göra facebook-uppdateringen eller titta på streamad film innan ombordstigning på flygplanet. Nio av tio i Trends-undersökningen uppger att de mobilsurfar på flygplatsen och drygt hälften av respondenterna letar också upp ett trådlöst nätverk.

- Vi är glada att kunna erbjuda våra resenärer snabb surf genom Telias HomeRun-nät så att den tid man spenderar på våra flygplatser kan utnyttjas på bästa sätt, säger Fredrik Frimodig, CIO på Swedavia.

Surf via HomeRun Wireless Zones ingår i de flesta av Telias mobila bredbandsabonnemang samt abonnemang som inkluderar mobilsurf. Homerun finns på över 4000 platser i Sverige och på mer än 25 000 platser runt om i världen via partners. För att ge kunder tillgång till snabbare mobilsurfande bygger Telia även ut 4G-nätet i Sverige och har idag det största nätet med över 200 orter och 61 procent befolkningstäckning. 4G-täckning finns på flera flygplatser runtom i Sverige, se lista med befintliga och planerade orter samt flygplatser på www.telia.se/4g.

Telias surfzoner med Homerun-nätet finns på publika platser på följande flygplatser:

Swedavia Stockholm Arlanda Terminal 2 Arlanda
Swedavia Stockholm Arlanda Terminal 3 Arlanda
Swedavia Stockholm Arlanda Terminal 4 Arlanda
Swedavia Stockholm Arlanda Terminal 5 Arlanda
Swedavia Stockholm Arlanda Pir F Arlanda
Swedavia Stockholm Arlanda SkyCity Arlanda
Stockholm Arlanda Clarion Hotel Arlanda
Swedavia Bromma Stockholm Airport Bromma
Swedavia Göteborg Landvetter Airport Landvetter
Swedavia Malmö Airport Malmö
Swedavia Kiruna Airport Kiruna
Swedavia Luleå Airport Luleå
Swedavia Ronneby Airport Ronneby
Swedavia Sundsvall Härnösand Airport Sundsvall
Swedavia Umeå Airport Umeå
Swedavia Visby Airport Visby
Swedavia Åre Östersund Airport Östersund

Läs mer om Homerun Wireless Zones på www.telia.se/homerun

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 0771 77 58 30 eller besök vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.

*Fakta om Telia Trends
Telia har sedan fem år tillbaka publicerat insiktsfulla analyser i årliga trendrapporter. 2011 var första året för Telia Trends i app-format, vilket ytterligare har förbättrat undersökningens aktualitet. Trends är ett nytt sätt för Telia att föra en dialog med sina användare och samtidigt undersöka de senaste trenderna. Genom ett antal större temabaserade undersökningar och flera riktade snabbfrågor som besvaras kan Telia Trends varje år generera snabba, relevanta och ständigt aktuella trendanalyser – och det är användarna av Trends som är basen för detta.Trends finns nu som applikation för iOS, Android, Symbian och som mobil webbsida. Appen är gratis att ladda ner och är tillgänglig för alla. Förutom Trends i Sverige har Telias moderbolag TeliaSonera lanserat tjänsten i ytterligare 11 länder där koncernen är verksam. Detta möjliggör många intressanta globala jämförelser kring trender inom telekom. På dessa frågor har 944 personer svarat på mellan 2012-03-29 och 2012-04-29.

Om Swedavia
Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 11 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 4,7 miljarder kronor per helår och har 2 500 medarbetare.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.