Telia Mobile lanserar satellittelefoni med ISDN-kapacitet

Telia Mobile lanserar satellittelefoni med ISDN-kapacitet För första gången någonsin kan användare på mycket svårtillgängliga platser över hela världen kommunicera med samma hastighet som ISDN. Telia Mobile lanserar Global Area Network (GAN), den senaste generationen mobila satellittelefonitjänster med en ökad bandbreddskapacitet motsvarande ISDN- hastighet (64 kbit/s). Användare av den nya satellittelefonitjänsten kan med en terminal liknande en bärbar dator överföra rörliga bilder, fax, data och ljud med mycket hög kvalitet. Satellittelefoni erbjuder kommunikationsmöjligheter på svårtillgängliga ställen och fungerar även som reserv vid de tillfällen när vanlig telefoni inte är möjlig. Med GAN kan nyhetsreportern på plats vid en oroshärd någonstans i världen sända sitt tv-reportage direkt hem. Forskaren på uppdrag i regnskogen kan ha videokonferens med en kollega. Äventyrsexpeditionen på väg mot Kilimanjaros topp kan skicka rörliga bilder till sponsorernas webbplats. Biståndsarbetaren långt ute i de östafrikanska byarna kan få och sända viktiga e-postmeddelanden för att samordna hjälpinsatserna. GAN är världens första globala kommunikationssystem med trådlös överföringshastighet på upp till 64 kb/s. Tjänsten använder Inmarsats satellitsystem som täcker 98 procent av jordytan. Telia Mobile är en av världens första operatörer att erbjuda sina kunder satellittjänsten GAN. - Telia Mobiles ambition är att ligga i framkant vad gäller all trådlös kommunikation. Detta för att kunna erbjuda våra kunder den bästa trådlösa tjänsten för varje tillfälle, även för de som behöver kommunicera från avlägsna och otillgängliga platser i världen, säger Östen Mäkitalo, Senior Vice President, Telia Mobile. GAN öppnar helt nya möjligheter för global trådlös kommunikation än tidigare satellittelefonitjänster som enbart hanterade tal. Ytterligare information till journalister lämnas av: Björn Johansson, Mobila Satellittjänster, Telia Mobile 031-89 77 01, 070- 689 77 01 Charlotte Züger, informatör , Telia Mobile, 070-320 03 83 Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1999 uppgick till 52 121 MSEK och antalet anställda var ca 30.600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/28/20000328BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/28/20000328BIT00190/bit0002.pdf