Telia Mobile presenterar GPRS för tre miljoner mobilkunder

Telia Mobile presenterar GPRS för tre miljoner mobilkunder På GSM World Congress i Cannes presenterar idag Telia Mobile sin satsning på GPRS, Telia Mobile OnLine. GPRS förväntas bli genombrottet för användandet av mobila internettjänster. Telia Mobile OnLine innebär att man ständigt kan vara uppkopplad mot Internet med mobilen, men bara betala för den mängd data man skickar och tar emot. - Under förra året ökade Telia Mobiles SMS-trafik med 300 procent, vilket tydligt visar att marknaden är mogen för att använda mobiltelefonen till mer än att bara prata i, säger Lars-Erik Samuelsson, chef för Telia Mobile Sverige. - Vi räknar med att efter sommaren kunna erbjuda samtliga tre miljoner mobilkunder GPRS-tjänster, men det är viktigt att allting fungerar och att det finns telefoner på marknaden innan dess, fortsätter Lars-Erik Samuelsson. Redan under mars kommer våra första testkunder att erbjudas tjänsten Telia Mobile OnLine. Telia Mobile OnLine är inget nytt abonnemang utan en tilläggstjänst som alla Telias GSM-kunder kan aktivera. Med Telia Mobile OnLine kommer man till exempel att kunna skicka och ta emot e-post samt använda ett stort antal Internetbaserade mobila tjänster. Det innebär också ett stort lyft för WAP eftersom det nu kommer att bli enklare för kunden att använda WAP tjänster. En av de första tjänsterna som är speciellt utvecklad för GPRS är Telia Mobile InTouch som är en mobil kommunikationstjänst som fungerar ungefär som dagens ICQ. Med Telia Mobile InTouch får kunderna själva lägga in sina kontakter och sedan kan man på ett enkelt sätt kommunicera med dessa genom chat, SMS eller e-post. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Håkan Ström, PR-ansvarig, Telia Mobile Sverige, 070-555 8000 Prisinformation finns att tillgå på telia.se länken: Pressrum/Pressreleaser ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00250/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00250/bit0003.pdf