• Telia/

Telia och AbbVie inleder samarbete för att kvalitetsutveckla vården inom inflammatorisk tarmsjukdom

Telia lanserade nyligen sin satsning Telia Healthcare. Inom ramen för den inleds nu ett samarbete med biopharmaföretaget AbbVie. Målet är att öka kvaliteten och effektiviteten inom vården för personer med inflammatorisk tarmsjukdom, IBD (inflammatory bowel disease), och ge dem bättre kontroll över sin sjukdom samt ökad livskvalitet. Initiativet sjösätts under hösten 2014 och redan i september beräknas de första patienterna börja använda systemet. Initiativet är nationellt och Telias healthcareplattform fungerar oberoende av mobiloperatör.

Telia lanserade nyligen sin satsning inom healthcare – en kommunikationslösning som skapar närhet mellan individen och vårdgivaren och möjliggör effektivare vård och ett friskare liv. Satsningen är nästa steg i Telias mål att bygga det nya digitala Sverige.

AbbVie är ledande inom utvecklingen av läkemedel på immunologiområdet och engagerar sig i ett flertal initiativ som bidrar till en hållbar utveckling inom hälso- och sjukvården.

Via Telias kommunikationslösning kan patienten själv rapportera in sina värden direkt till det kvalitetsregister, SWIBREG, som används för uppföljning och kvalitetsutveckling av de vårdinsatser som görs. Målet är att patienten, genom större delaktighet och ökad insyn, ska styra sin egen sjukdomsinformation och få en bättre kontroll på sin sjukdom och livssituation. Samtidigt frigörs resurser där sjukvårdspersonal kan ägna tiden åt att optimera behandling och lösa komplexa frågeställningar kring patienten.

– Denna satsning är mycket intressant eftersom den involverar både vården och patienten med IBD, vilket är nödvändigt för att åstadkomma en reell kvalitetsförbättring och effektivisering av vården. När tjänsterna kopplas till befintliga register skapas en unik möjlighet att följa sjukdomsförloppet, vilket kan bidra till ökad hälsa för individen, säger Pär Myrelid, registerhållare SWIBREG och överläkare vid Linköpings Universitetssjukhus.

– Det råder stor samstämmighet kring att framtidens vård i högre grad kommer att vara knuten till hemmet. Genom att sätta patienten i centrum och öka samarbetet mellan sjukvården, näringslivet och inte minst patienter och anhöriga kan vi ge den trygghet, respekt och integritet som möjliggör för individen att bo kvar hemma. Samarbetet mellan Telia, AbbVie och vården länkar samman och optimerar den teknik och kunskap som finns, säger Niklas Sundler, ansvarig för Telias healthcare-satsning.

– Vi har stor kunskap och erfarenhet från IBD-området och vill gärna bidra till att utveckla vården för personer med inflammatorisk mag-tarmsjukdom. Detta samarbete är ett utmärkt exempel på konkreta verktyg som kan medverka till att ge personer med IBD ökad livskvalitet samtidigt som det är ett steg i utvecklingen av morgondagens hälso- och sjukvård, säger Jan Arne Jakobsen, VD AbbVie AB.

Fakta om Telias Healthcare-satsning
Telia tar nu nästa steg i att bygga det nya digitala Sverige och samverkar med samhället för att möta utmaningarna inom svensk hälso-och sjukvård. Satsningen på healthcare innebär att Telia, tillsammans med utvalda partner, tar ett helhetsgrepp för att skapa tjänster kring friskvård, sjukvård och omsorg. Satsningen vänder sig både till privatpersoner och till privata och offentligt finansierade vårdleverantörer inom kommuner och landsting. Målet är att – med den digitala teknik som redan finns och i snabb takt byggs ut – skapa förutsättningar för ett friskare och tryggare liv och en effektivare vård. Telias modulära plattform gör det möjligt att individanpassa sjukvården så att man dels bättre tar till vara kunskap och erfarenheter i vården och dels möter patientens behov.

Fakta om AbbVie
AbbVie är ett globalt, forskningsbaserat biopharmaföretag som bildades år 2013 efter delningen av Abbott. Med hjälp av kunniga, engagerade medarbetare och en unik innovationsstrategi utvecklar AbbVie behandlingar för några av världens mest allvarliga sjukdomar. Företaget har cirka 25 000 medarbetare och marknadsför läkemedel i fler än 170 länder. AbbVie Sverige har omkring 130 anställda och kontor i Solna, Stockholm. För mer information om företaget
besök www.abbvie.se och www.abbvie.com.

Om IBD
Inflammatorisk tarmsjukdom, IBD, är en grupp inflammatoriska tillstånd i mag-tarmkanalen där Crohns sjukdom och ulcerös kolit (UC) är de vanligaste. Inflammationen ger upphov till sårbildning i mag-tarmslemhinnan och kan ge individuella men svåra symtom som drabbar personens livskvalitet på många olika sätt. Kortare eller längre perioder med daglig diarré, magsmärtor, feber och eventuellt blod i avföringen är de vanligaste. I Sverige finns det ca 25 000 personer med Crohns sjukdom och 30 000 med UC och dessa sjukdomar ökar kraftigt, framför allt hos unga. Vad som orsakar IBD är okänt men med ett bra omhändertagande och effektiv behandling kan de flesta leva ett bra liv.

För mer information, kontakta Helena de Verdier, 070-5513138 eller besök vårt nyhetsrum
telia.se/media.

Erica Gruvberg, kommunikationsansvarig, AbbVie AB, 0701-680860 eller erica.gruvberg@abbvie.com