Telia och Akamai tillkännager ett strategiskt samarbete som har till syfte att leverera bättre webbtjänster över hela Europa Det tekniska samarbetet gör det möjligt för Telia att leverera de mest eftertraktade innehålls- och programtjänsterna till internetleverantörer och deras slutanvändare både snabbare och mer tillförlitligt STOCKHOLM, SWEDEN och CAMBRIDGE, MA -- 20 januari, 2000 -- Telia, som är den främsta operatören för telekombaserade informationstjänster i Norden och Baltikum och Akamai Technologies (NASDAQ: AKAM), som är den främsta leverantören av globala, effektiva innehålls- och programtjänster på Internet, tillkännagav idag att de har ingått ett strategiskt samarbete i syfte att leverera bättre innehålls- och programtjänster via Europas ledande nät som Telia äger. Akamais tjänster ökar hastighet, prestanda och tillförlitlighet på webben och gör det möjligt att skapa ett mer konkurrenskraftigt innehåll. Samarbetet mellan Telia och Akamai ökar möjligheten för båda företagen att ge innehållsleverantörer och slutanvändare en bättre Internetupplevelse. Genom att placera Akamai-servrar i Telias nät kan Telias Internetleverantörskunder och deras slutanvändare utnyttja Akamais kraftfulla innehålls- och programleveranstjänster för att öka hastighet, prestanda och tillförlitlighet på webbplatserna. Detta samarbete är viktigt både för utbyggnaden av Akamais globala nät i Europa och för att kunna erbjuda Telias Internetleverantörer och deras slutanvändare ett mer effektivt tjänsteutbud. "Vi ser Akamai som en nyckelkomponent i både vårt internationella nätprojekt och vårt skandinaviska bredbandsprojekt. Telia var en av de första nätoperatörerna i Europa som överförde amerikanska innehållstjänster till Europa och för oss är ett samarbete med Akamai ett naturligt steg i vårt arbete att utveckla vårt framtida tjänsteutbud. Telia startar samtidigt ett av Europas största bredbandsprojekt och för att kunna attrahera och behålla kunder måste Telia leverera innehållstjänster både snabbare och med större tillförlitlighet. Vi är övertygade om att Akamais tjänster kommer att hjälpa oss att uppnå dessa mål" sa Stig-Espen Dolvik, chef internationella IP tjänster Telia Network Services. "Vi är stolta över att vara partner med Telia som är ett av världens ledande telekomföretag och att vi kan utöka vårt globala nät och bredda räckvidden för vår skalbara, mervärdeskapande tjänsteplattform" sa Jonathan Seelig, vice vd för affärsutveckling, Akamai. "Detta samarbete ger båda företagen fördelar. Genom att placera Akamais servrar i Telias nät kan Telia bibehålla sin extremt höga prestanda samtidigt som företaget kan nå en större global marknad. För Akamai ligger vinsten i att företaget når en större andel av den europeiska marknaden. I takt med att Telias nät fortsätter att utvidgas över Europa ser Akamai fram emot att utveckla sitt tekniska samarbete med Telia." Telia knyter samman fler än 100 olika nät över hela världen och Akamai arbetar nu med att öka hastigheten i dessa nät. De nätoperatörer som använder Akamai Accelerated Network Program får åtkomst till Akamai- servrar utan extra kostnad. Genom att placera effektiva webbinnehållstjänster i Telias nät kan Telia minska bandbreddskostnader och leverera innehållstjänster snabbare till sina Internetabonnenter. Akamais omfattande flerleverantörsnät är det största globalt distribuerade nätet för innehållstjänster på Internet och det finns servrar utplacerade i fler än 35 länder, inklusive i en del nya högtransitländer som Argentina, Brasilien, Kina, Mexiko, Norge, Portugal och Turkiet. Akamais nätoperatörspartner har tillgång till Akamais öppna, skalbara och mervärdeskapande tjänsteplattform och kan använda den för att skapa och leverera ett differentierat tjänsteutbud till webbintensiva kunder. Om Akamai Akamai Technologies har sitt huvudkontor i Cambridge, Massachusetts och har dessutom flera kontor i San Mateo, Kalifornien. Akamai erbjuder globala innehålls- och programleveranstjänster på Internet till över 200 kunder. Dessa tjänster ökar överföringshastigheten och tillförlitligheten för webbplatser och gör det dessutom möjligt att ha ett rikligare och mer konkurrenskraftigt webbplatsinnehåll. Akamai har nyligen placerat ut 1 700 servrar i 30 länder och i 100 olika telekommunikationsnät. Akamai (uttalas AH kuh my) är hawaiianska och betyder intelligent, smart och häftig. Om Telia Telia är den ledande operatören för telekombaserade informationstjänster i Norden och Baltikum. Samtidigt skapas helomfattande paneuropeiska och globala tjänster till följd av kraftfulla allianser och kompanjonskap både i Europa och över hela världen. Telia hade en omsättning på 51 240 MSEK 1998 och antalet anställda i företaget uppgick till cirka 30 600. -o-o-o- Det här meddelandet innehåller information om framtida förväntningar, planer och möjligheter från Akamais ledning. Dessa består av långsiktiga prognoser i enlighet med säkerhetsföreskrifterna i The Private Securities Litigation Reform Act från 1995. Faktiska resultat kan i väsentlig grad skilja sig från de långsiktiga prognoserna till följd av olika viktiga faktorer, inklusive, men inte begränsat till, beroendet av Akamais innehållstjänst, eventuella fel i nätstrukturen, den inneboende komplexiteten i tjänsten eller i det nät i vilket tjänsten är placerad, eventuell oförmåga att komma åt överföringskapacitet och andra faktorer som diskuteras i formulär S-1 i företagets redovisningshandlingar och i övriga dokument som periodvis redovisas hos SEC. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Stig-Espen Dolvik. chef internationella IP-tjänster, Telia Network Services, 08 456 89 04, stig-espen.d.dolvik@telia.se Akamai Technologies: Caryn Converse, Marknadschef, 00 1 617-250-4661, eller Jeff Young, marknadschef 00 1 617-250-3913, jyoung@akamai.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00380/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00380/bit0002.pdf