Telia och Ericsson bygger framtidens arena-tjänster

Telia och Ericsson bygger framtidens arena-tjänster Telia och Ericsson tillsammans med Luleå Hockey och Luleå Tekniska Universitet skapar framtidens arena för sport, kultur och mässor. Arena- projektets vision är att förhöja publikens upplevelse av evenemanget genom att erbjuda interaktiva multimediatjänster inuti och utanför Arenan. Redan nu finns i Luleå Hockeys hemmaarena Delfinen ett bredbandigt radionät från Telia, Telia HomeRun. De som finns på plats i Arenan kan därmed på sin bärbara PC eller fickdator (PDA) trådlöst få tillgång till målrepriser och matchstatistik, men även delta i tävlingar, surfa och så småningom kanske också shoppa under matchen. Telia HomeRun finns idag på ett flertal platser inklusive Arlanda, och en snabb utbyggnad planeras i Sverige och utomlands. Arena-projektet sänder även matcher från Delfinen på Internet, med bredbandsteknik. Denna teknik möjliggör att sända matcher live på nätet, med många tusen samtidiga tittare. Grundtekniken för detta - IP Multicast - har funnits flera år, men ser först i år ut att få genomslag tack vare utbyggnaden av bredband i Sverige. I denna större virtuella Arena som inkluderar hemmen finns förstås också tillgång till samma stämningshöjande tjänster som i Delfinen: repriser, statistik, tävlingar och så småningom shopping. För de som har WAP- telefoner skapas en WAP-portal för matchstatistik, tävlingar och shopping. På så sätt kan alla med WAP-telefon följa matchen, även om de inte kan vara på plats i Arenan. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Johan Bengtsson, Telia, 0920-754 71 eller Tommy Arngren, Erisoft, 0920-20 28 83 Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1999 uppgick till 52 121 MSEK och antalet anställda var ca 30 600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/02/20000302BIT00710/bit0002.pdf