Telia och Microsoft lanserar Telia Games on Demand

Telia och Microsoft lanserar Telia Games on Demand Telia och Microsoft i samarbete gör det möjligt för privatpersoner att på ett enkelt och snabbt sätt få tillgång till spel och andra programvaror. Från och med idag* kan man, istället för att köpa program, hyra dem från en server i Telias bredbandsnät. Ett enkelt och bekvämt sätt att få tillgång till ett brett utbud av programvaror. Med Telia Games on Demand, fylls den första bredbandstjänsten för hemmen med innehåll. Tjänsten kan liknas vid en jukebox där det finns ett stort antal PC-spel upplagda. Spelkänslan densamma som om man spelar spelet från sin egen CD-ROM-spelare. Kunden betalar för varje påbörjad timme. - Microsoft är med sitt breda programutbud en självklar partner till Telia. Vi avser att med olika partners ge hushållen en mängd tjänster som kräver bredband. Telia vill delta i utvecklingen av hemmets infrastruktur och vi tycker givetvis att det är intressant med de möjligheter som bredband innebär för individen, säger Jan Rudberg, affärsområdeschef på Telia." - Det är självklarhet för Microsoft att börja erbjuda programvara över nätet i Sverige, som är ett av världens mest IT mogna länder. Samarbetet med Telia beträffande Games on Demand innebär att Microsoft tar ytterligare ett steg mot företagets vision att göra program och tjänster tillgängliga för användarna, när som helst, och var som helst, säger Jeff Raikes, Senior Group Vice President Sales and Marketing, Microsoft Corporation, vid lanseringen i Stockholm. Tjänsten Telia Games on Demand möjliggörs genom att Telia tillhandahåller en plattform för att via bredbandsnät leverera spel, uppslagsverk och andra applikationer till hushållen. Microsoft bidrar med program anpassade för hemmet. Tjänsten erbjuder ett brett utbud; allt ifrån spel till uppslagsverk och bildbehandlingsprogram. Telia är ledande på att ge svenska hushåll kvalificerade bredbandstjänster. Redan i dag finns det ett rikstäckande nät. I nuläget har 24 orter möjlighet att få bredband. Innan året är slut ska ramavtal finnas för 1 miljon hushåll. * Inledningsvis kommer Telia Games on Demand till de kunder i Stockholm som har en bredbandsaccess från Telia med flat rate (fast månadskostnad). Telia planerar att under året erbjuda tjänsten på fler orter i Sverige beroende på kundernas efterfrågan Bilder: Skärmdumpar finns att hämta på: www.telia.se länken "Nyheter" och "Aktuellt" under "Bildarkiv". Under "Koncernledning" finns bild på Jan Rudberg. Jeff Raikes bild finns på http://eu.microsoft.com/presspass/exec.htm Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Johan Axell, informationschef Telias bredbandssatsning, tel: 08-451 81 62, 070-536 14 20 eller email: Johan.X.Axell@telia.se Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1999 uppgick till 52 121 MSEK och antalet anställda var ca 30 600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/21/20000321BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/21/20000321BIT00600/bit0002.pdf