Telia och Ricoh ska effektivisera sophantering med M2M-lösning

RenoNorden, Nordens största företag inom transporttjänster för avfallshantering, växer i Sverige och därför inleder deras IT-leverantör Ricoh ett samarbete med sin partner Telia för att koppla upp sopbilarna. Telias M2M-lösning ska garantera en kostnadseffektiv sophantering för såväl RenoNorden och kommunerna som för kommuninvånarna.

RenoNorden är marknadsledande i Norden inom avfallshämtning och varje vecka får 4,3 miljoner skandinaver besök av deras sopbilar. Under 2014 har företaget vunnit en rad upphandlingar om avfallshämtning i svenska kommuner, bland annat i Säffle, Sigtuna och Sundbyberg.

Tidigare har RenoNorden använt enklare mobila bredband från olika operatörer i sopbilarna, men de ser nu ett behov av en M2M-lösning som ger kontroll, bättre kvalitet och en effektiv hantering av en större volym SIM-kort och abonnemang. RenoNordens IT-leverantör Ricoh har därför inlett ett samarbete med sin partner Telia för att med hjälp av Telias M2M-lösning kunna säkerställa rätt pris mot kommuninvånarna. Sopbilen samlar nämligen in information om var och när avfallet hämtas och hur mycket det väger.

– Telias lösning ger en flexibel och skalbar affärsmodell både för oss och för RenoNorden eftersom vi enkelt kan kontrollera sopbilarnas dataförbrukning. Dessutom delar alla uppkopplade fordon på en gemensam surfpott, på så vis kan vi spara på onödiga kostnader. Med Telias M2M-lösning administrerar vi abonnemangen och SIM-korten på ett effektivt sätt, säger Anders Palm, ansvarig affärsutvecklare på Ricoh Sverige.

Den insamlade datan kommer inte bara att ligga till grund för kostnadsberäkningar utan möjliggör också för Ricoh att optimera hämtningsprocessen åt RenoNorden. I ett första steg installeras SIM-kort i 150 sopbilar i utvalda kommuner, som övervakas av Ricohs servicedesk. RenoNorden ökar organiskt i hela Norden och om satsningen faller väl ut är förhoppningen att Ricoh tillsammans med Telia framöver kan utrusta fler sopbilar.

För att direkt kunna vidarebefordra den insamlade datan till RenoNorden och till kommunerna är tillgänglighet och täckning av yttersta vikt för Ricoh. De uppkopplade sopbilarna kan därför slå på en roamingtjänst om det behövs, så att sopbilarna alltid har täckning oavsett var i landet de befinner sig.

– För RenoNorden är det affärskritiskt med god täckning för att kunna förse kommunerna med den insamlade datan i realtid. Telia erbjuder utmärkt täckning och tillgänglighet i sina nät och tillsammans med roamingtjänsten gör det att vi kan garantera RenoNorden en effektiv och säker process överallt hela tiden, säger Anders Palm.

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com på 0725116673, eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.