Telia och Worldwide Fiber meddelar att man träffat ett banbrytande avtal om utbyte av fiberoptik i Europa och Nordamerika Telia AB och Worldwide Fiber Inc. meddelade idag att man kommer att göra en bytesaffär gällande infrastruktur och anläggningar för fiberoptiska nät i Europa och Nordamerika. Telia kommer att förse Worldwide Fiber med fiberoptiska anläggningar med en längd av 6.400 kilometer (4.000 miles) i Storbritannien och Nordirland, Frankrike, Tyskland, Holland, Sverige, Norge och Danmark. Därigenom sammanbinds 11 större europeiska städer inklusive London, Paris och Frankfurt. - Telias goda renommé som leverantör av nät med hög kvalitet i Europa har nu utvidgats globalt. Vår överenskommelse med Worldwide Fiber om att expandera i USA ger oss möjlighet att erbjuda våra tjänster inom fiberoptik på grossistmarknaderna i både Europa och USA. Vi är säkra på att vårt avtal med Worldwide Fiber kommer att hjälpa oss att upprätthålla vårt goda rykte som leverantör av högkvalitativa tjänster när Telia bygger upp sitt globala nätverk, konstaterade Marianne Nivert, chef för Telia Nät. Telia kommer även att förse Worldwide Fiber med utrustningsutrymme i alla sina större kopplingsstationer i dessa europeiska städer. Nätet levereras till Worldwide Fiber med start under första kvartalet 2000 och med sista leverans vid årets slut. I gengäld kommer Vancouver-baserade Worldwide Fiber, som bygger ett avancerat globalt fiberoptiskt IP-nät, att förse svenska Telia, ett av Europas ledande telekommunikationsföretag, med ett fiberoptiskt nät med en längd av 14.000 kilometer (8.700 miles) över hela Nordamerika och som sammanbinder 17 större städer i USA. Worldwide Fiber kommer även att förse Telia med utrustningsutrymme i alla sina större kopplingsstationer i dessa städer som inkluderar New York, Atlanta, Dallas, Los Angeles, Chicago och Boston. Nätet levereras till Telia med start under andra kvartalet 2000 och med sista leverans vid årets slut. - Det här nätförvärvet gör det möjligt för oss att erbjuda punkt-till- punkt-tjänster mellan Nordamerika och Europa via vårt transatlantiska nät och dra nytta av den explosiva utvecklingen av Internet i Europa. Det är ett avgörande steg när det gäller att förse våra kunder runt om i världen med billiga, kontinuerliga, avståndsneutrala tjänster, sade Greg Maffei, verkställande direktör för Worldwide Fiber. - Möjligheten att träffa ett internationellt avtal av den här storleksordningen med ett framstående företag som Telia är en extraordinär bedrift, tillade Ron Stevenson, styrelseordförande i Worldwide Fiber. För Telia representerar affären ett av många projekt som genomförs för att etablera en större närvaro på USA-marknaden och för att erbjuda grossistkunder globala förbindelser. Avtalet innebär att Telia kan överföra sin snabbt växande kapacitet och IP-verksamhet till ett helägt kostnadseffektivt fiberbaserat nät i USA. Telekommunikationsmarknaderna i USA och Europa representerar tillsammans cirka 80 % av den globala trafiken. Telia North America planerar en betydande expansion i USA för att erbjuda telecom- och IP-marknaderna i USA konkurrenskraftiga grossistlösningar, inte bara inom USA utan även globalt. Avtalet med Worldwide Fiber utgör ett steg i vår strategi att konkurrera effektivt inom det här området, tillade Magnus Kjell, VD för Telia North America. Uttalanden om framtiden: Detta dokument kan innehålla uttalanden om förväntade framtida händelser och finansiella resultat som har karaktären av framtida prognoser och därför är förknippade med vissa risker och osäkerheter. Verkliga resultat kan avvika avsevärt från de prognoser som företagsledningen gör. För sådana uttalanden om framtiden förbehåller vi oss rätten till s.k. "safe harbour" enligt innebörden i den nya lagen om civilrättsliga tvister [Private Securities Litigation Reform Act] från 1995. För ytterligare information, var vänlig kontakta: Anna-Carin Uddenberg Presschef, Telia Nät +46 8 713 28 42 anna-carin.a.uddenberg@telia.se Michelle Gagné Worldwide Fiber Inc. +1 604 681-1994, ank. 504 michelle.gagne@wwfiber.com Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i regionen Norden/Baltikum. Telias strategi på den internationella marknaden är att så snart som möjligt etablera sig som leverantör av IP- överföring med kapacitet för låga nätproduktionskostnader. För detta krävs nätuppbyggnad i stor skala och försäljning av fibernät. Därutöver kommer investeringar i infrastruktur att göras i egna nät i Europa. Exempel på kunder är leverantörer av tjänster, leverantörer av Internet-tjänster, mobiltelefonoperatörer, operatörer av fasta nät, kabeltelevisionsoperatörer och operatörer som arbetar med kapaciteter. Omsättningen 1998 var 51 240 MSEK med 30 600 anställda. Worldwide Fiber konstruerar, bygger och driver fiberoptiska höghastighetsnät för kommunikationsföretag, leverantörer av Internet- tjänster och företag med behov av avancerade bredbandsnät. Worldwide Fiber håller för närvarande på att färdigställa ett markbundet nät på 45.000 kilometer (26.000 miles) i Nordamerika och Europa samt ett transatlantiskt nät på 12.200 kilometer (7.600 miles). Worldwide Fiber och dess föregångare har byggt kommunikationsnät sedan 1988. Ytterligare information om Worldwide Fiber kan erhållas på www.worldwidefiber.com. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/24/20000124BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/24/20000124BIT00410/bit0002.pdf