Telia Öppen Fiber blir kommunikationsoperatör i Årjängs Nät

Telia Öppen Fiber och Årjängs Nät har tecknat ett avtal som innebär att upp till 4 500 hushåll och företag i Årjäng får tillgång till supersnabb internetuppkoppling och ett brett utbud av olika leverantörer och tjänster.

Telia Öppen Fiber är en öppen plattform där hushåll och företag kan välja mellan olika tjänsteleverantörer och deras respektive telefon-, bredbands- och TV-tjänster. Hastigheter på upp till 1000 mbit/sekund erbjuds.

– I Årjäng finns ett stort intresse för fiber från såväl kommunens sida som från privatpersoner och företag. En snabb och stabil internetuppkoppling är viktigt, inte minst för möjligheterna till att starta och driva företag på landsbygden. Vi är väldigt glada och stolta över att ha fått det här förtroendet, säger Anders Tillander, chef på Telia Operator.

– Vi ser fram emot samarbetet med Telia. Det här innebär att hushållen och företagen i vår kommun får ett framtidssäkert nät med en modern kommunikationsplattform som ger stor valfrihet vad avser leverantörer och tjänster säger Annelie Pettersson, VD på Årjängs Nät AB.

Kontakt:

Carl Johan Swanson, kommunikationsansvarig Telia Operator 0722- 31 00 54

Annelie Pettersson, VD Årjängs Nät AB, 0725- 36 79 84

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com

Citat

Annelie Pettersson, VD Årjängs Nät