Telia presenterar ny barnsajt på Internet

Telia presenterar ny barnsajt på Internet En telegocchi är en ovanlig varelse. Den är liten, färgglad och busig och bor på planeten Telegonia, långt ute i cyberrymden. Där busar, leker, pratar och äter den. Helst smörkola, men skalbaggar duger också. Och planeten är ansluten till Internet. Telias nya webbsajt för barn är ett direkt svar på de många önskemål från föräldrar som hittills tvekat att låta barnen vistas på Internet. Telegonia är en spännande värld där barn kan ta hand om en alldeles egen telegocchi. Tillsammans med den tecknade figuren utforskar de planeten Telegonia. - Många av våra Internetkunder är barnfamiljer. Föräldrarna ska kunna känna sig trygga när barnen är inne och leker på Telegonia, säger Jakob Hammarstedt, Telia Nära Internet. När man registrerar sig använder man pseudonym och det gör att barnen inte kan identifieras av andra än oss på Telia Internet. För att barnen ska lära sig mailfunktionen har Telegonia en egen djungeltelegraf. Där kan man mejla till andra telegocchisars hussar och mattar. Djungeltelegrafen är helt intern och mejlet går till en pseudonym. Man lämnar alltså inte ut sitt riktiga namn eller sin riktiga mejladress. Man kan inte heller mejla till eller få mejl från andra än de som är registrerade. Busmejl ska man däremot låta bli - Telia kan alltid spåra avsändaren. Den pedagogiska uppbyggnaden är ett samarbete mellan Telia och webbföretaget Funplanet. En fördel med webbsajten Telegonia är att den hela tiden går att bygga ut, tillföra nya spel och nya funktioner. - För oss är det viktigt att utvecklingen av våra tjänster sker i nära samarbete med företag som ligger i framkant vad gäller såväl teknik som innehåll, säger Peter Sandberg, VD för Funplanet. Uppdraget från Telia är ett kvitto på att vi håller hög kvalité på våra produkter, något som gynnar oss inför vår förestående expansion i utlandet. För att komma till Telegonia måste man ha ett Telia Internetabonnemang och en webbläsare som stödjer Java, helst Explorer 4.0 eller senare. Bäst fungerar det med en PC och gärna med en processor på minst 200 MHz. - - - - - Pressingång till Telegonia: logga in från www.startsidan.telia.se med det tillfälliga telegocchinamnet "Murvel" och lösenordet "pressvisning". Ingången är öppen i fem dagar. OBS! Mejl och poängräkning är avaktiverat för tillfälliga besökare. Logga och figurer för publicering finns att hämta på: www.funplanet.com/sponsor/lochness För mer information till journalister: Jakob Hammarstedt, Telia Nära Internet, 070-515 11 72 Telias presstjänst 020-77 58 30 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/15/19991115BIT00120/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/15/19991115BIT00120/bit0002.pdf