Telia säljer fiber i Vikingnät för 900 miljoner

Telia säljer fiber i Vikingnät för 900 miljoner Telia har gjort en av sina största affärer någonsin och sålt fiber för 900 miljoner kronor i sitt europeiska Vikingnät till den västeuropeiska nätoperatören Storm Telecommunications. Avtalet skrivs på 18 år och leveransen sker under de två första åren. I affären ingår också att Telia ansvarar för drift och underhåll.av själva fibrerna Dessutom har Storm Telecommunications option på att köpa fiber i den kommande utbyggnaden av Telias europeiska nät. - Vi är mycket nöjda med uppgörelsen och att få samarbeta med Storms Telecommunications som är en ledande nätoperatör i Europa, säger Marianne Nivert, chef för Telias affärsområde Carrier & Networks. Liberaliseringen av telemarknaden och utvecklingen av tjänster som kräver allt högre hastigheter har på två år skapat en helt ny global grossistmarknad för handel och överföring av stora mängder tele- och datakommunikation. Telia satsar nu på att bli en av Europas tre största grossister inom nätkapacitet och har hittills beslutat om investeringar på över 8 miljarder kronor i ett eget nät i Europa och USA. Nätet som fått namnet Vikingnätet kommer i slutet av 2000 att vara över 30.000 km långt och täcka mer än de 40 största städerna i Europa och USA. Nätet byggs med den allra senaste tekniken och blir en motorväg för överföring av IP-tjänster, telefoni och data. Telias kunder är andra nätoperatörer, främst uppstickare men även etablerade telekomföretag. - Verksamheten har hittills gått över all förväntan och vi räknar med att den hastigt ökande Internet-trafiken med nya tjänster gör att vi får en kraftig efterfrågan i vårt nya europanät , säger Marianne Nivert. Ytterligare information till journalister kan lämnas av: Presschef Anna-Carin Uddenberg, Telia, affärsområde Carrier & Networks tel 08-713 28 42 eller 070-530 40 63 Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1999 uppgick till 52 121 MSEK och antalet anställda var ca 30 600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/17/20000317BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/17/20000317BIT00340/bit0002.pdf