Telia satsar nio miljarder på fiber

Report this content

Telia satsar totalt nio miljarder kronor på utbyggnaden av supersnabbt fiberbredband i Sverige mellan 2015 och 2018. Målsättningen är att kunna erbjuda fiberuppkoppling till 1,9 miljoner hushåll senast 2018. Även kommersiella fastigheter är i fokus för Telias satsning.

Bild finns i högupplöst format

-       Nu växlar vi upp digitaliseringen av Sverige. Att vi investerar mer pengar i fibernätet gör att vi kan öka tempot i utbyggnaden och ge fler chansen till den snabbaste uppkopplingen som finns. Fler får möjlighet att ta del av de fördelar digitaliseringen innebär, såväl hemma i bostaden som på jobbet säger Malin Frenning, VD för Telia Sverige.

Den utbyggnad som planeras inkluderar såväl tätort som landsbygd och gäller både villor och flerbostadshus. Byalag och ekonomiska föreningar kommer också ha möjligheter att ansluta sig till fibernätet.

Satsning på kommersiella fastigheter

Telia kommer även satsa på att fiberansluta kommersiella fastigheter. Med fiber kan fastighetsägare möta företagens ökade behov av kommunikationstjänster. Att koppla upp kommersiella fastigheter kan också bidra till smartare underhåll genom effektivare energiförbrukning och förbättrad säkerhet.

Öppet fibernät

Utbyggnaden baseras på efterfrågan av fiberanslutning från hushåll och företag i kommunerna. Telia har det kommersiella ansvaret erbjudande och försäljning till kunderna. Det fibernät som byggs av Skanova, ett systerbolag till Telia, är ett öppet nät, vilket innebär att kunderna kan välja mellan flera tjänsteleverantörers erbjudanden för bredband, digital-tv och bredbandstelefoni.

Fortsatt utbyggnad av mobilnäten

Fibersatsningen skapar förutsättningar för fortsatt utbyggnad av den senaste generationens mobilnät, 4G, då fibernätet även används för att transportera mobiltrafik. Den utbyggnad av mobilnäten som nu pågår innebär att Telias 4G- och 3G-nät kommer täcka mer än 90 % av Sveriges yta redan nästa år. Det innebär att kunderna kommer kunna surfa överallt där de idag kan prata i sina mobiler. Arbetet med att utveckla och förbättra mobilnäten kommer fortsätta även efter nästa år.

De investeringar som nu kommuniceras överlappar delvis under nästa år den stora nätsatsning Telia inledde 2013 och som avslutas 2015 där bolaget under en treårsperiod investerar 5 miljarder kronor årligen i de fasta och mobila näten, då även fiber.

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com på 072-5116673 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com

Taggar: