Telia storsatsar på fiber till villaägarna i Filipstad och Storfors

Telia storsatsar på att bygga ut och förstärka den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet med fem miljarder kronor per år till och med 2015. Telia gör nu en storsatsning på fiberbaserat bredband i Filipstad och Storfors. Drygt 1000 villahushåll i områdena Jonstorp, Älvkullen, Åsen, Bergslagstornet, Södra, Höglunda och Norra Centrum i Filipstad och drygt 400 hushåll i Storfors i områdena Forsbron, Gjutåsen, Lillforshagen, Centrum Västra och Centrum Östra, får möjlighet att ansluta villan till internet med dagens snabbaste internetanslutning.

Telia fortsätter den landsomfattande miljardsatsningen på att ge Sverige en infrastruktur i världsklass. Det innebär att Telia bygger ut och uppgraderar de fasta och mobila näten i hela landet. Sammantaget medför dessa satsningar en investering på fem miljarder kronor om året i Sverige till och med 2015. Filipstad och Storfors är en del av den satsningen.

– Allt fler apparater i hemmet kopplas upp mot internet och det kräver kapacitet. I en familj är det inget konstigt att fyra-fem apparater är igång samtidigt och slåss om bandbredden. Vi streamar filmer, spelar online-spel och tittar på tv via nätet. Med fiber kan alla i familjen göra det de vill göra, samtidigt, utan försämrad kvalitet, säger Henrik Forssell, försäljningsdirektör på Telia Öppen Fiber.

Fiberanslutningen ger villaägarna tillgång till snabbt bredband med hastigheter på upp till 1000 Mbit/s. Det är ett öppet nät vilket innebär att varje hushåll fritt kan välja bland flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredband, digital-tv och bredbandstelefoni. Utbyggnaden påbörjas nu i vår och beräknas vara klar senast 30 juni 2015.

Om fiber
Med fiber transporteras tele- och datatrafik med ljusets hastighet och ger privatpersoner, företag och kommuner en infrastruktur med helt nya möjligheter tack vare dess i princip obegränsade kapacitet. Vid installation av fiber kan man antingen ansluta via en luftburen kabel eller via en nedgrävd i gatan. Oavsett installationstyp är kvaliteten densamma.

Om Telia Öppen Fiber
Telia Öppen Fiber, kommunikationsoperatör, levererar en öppen plattform där kunderna kan välja mellan olika tjänsteleverantörer och deras tjänster, som telefoni, bredband och TV. Skanova bygger, utvecklar och driftar nätet.

Presskontakt: Camila Buzaglo, 070-545 32 69 eller Telias presstjänst 0771-77 58 30 / besök vårt nyhetsrum telia.se/media.