Telia tecknar mångårigt miljonavtal med Lantmäteriet

Telia har i hård konkurrens tecknat avtal med Lantmäteriet om att ta ett totalansvar för myndighetens kommunikationer såväl internt som externt. Avtalet är skrivet på sammanlagt 3 år med möjlighet till förlängning i ytterligare 2 år. Avtalsvärdet uppskattas till omkring 100 miljoner kronor totalt.

Bland de tjänster som finns med i avtalet kan nämnas en nationell växellösning för ip-telefoni; ett modernt kontaktcenter och ett datanät med bland annat 3G och 4G backuper för Lantmäteriets stödsystem för satellitpositionering. En lösning för digitala videomöten ingår också i avtalet.

Kommunikation Som Tjänst
Avtalet är ett så kallat KST-avtal – Kommunikation Som Tjänst - inom ramen för det ramavtal som Telia tecknat med Kammarkollegiet.

Med Kommunikation Som Tjänst (KST) behöver man som kund bara fundera över och ägna åt vilken effekt man vill uppnå - aldrig fundera över hur tekniken fungerar. Telia tar sedan helhetsansvar för att tjänsten fungerar som kunden önskat och avtalet om. Lösningen kan göras flexibel och direkt anpassad till användarna.

– Lantmäteriet är en målinriktad och kunnig köpare som vet värdet av att ha väl fungerande kommunikationer. Därför är vi både stolta och glada att man fått förtroendet att ta hand om deras kommunikationslösningar under de närmaste åren, säger Torbjörn Chami, chef för företagsenheten på Telia.

– Lantmäteriet är den myndighet som ligger i topp när man mäter allmänhetens förtroende. Väl fungerande kommunikation - både internt och externt - har en viktig funktion att fylla i det sammanhanget och vi är övertygande om att det avtal vi nu har tecknat med Telia kommer att bidra till fortsatt nöjda kunder, säger Lantmäteriets generaldirektör Bengt Kjellson.

För mer information, kontakta gärna Helena de Verdier på 0705 51 31 38 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media