Telia utökar fibersatsningen i Västervik

Report this content

Telia gör en storsatsning på fiberbaserat bredband i Västervik. I somras fick drygt 1000 villaägare erbjudande om fiber och utbyggnaden pågår nu för fullt. Nu får ytterligare omkring 2000 villaägare möjligheten att ansluta villan till internet med dagens snabbaste internetanslutning.

Telia fortsätter den landsomfattande satsningen på att ge Sverige en infrastruktur i världsklass. Det innebär att Telia bygger ut och uppgraderar de fasta och mobila näten i hela landet. Sammantaget medför dessa satsningar en investering på fem miljarder kronor om året i Sverige fram till 2015. Västervik är en del av denna satsning.

Telia erbjuder nu omkring 2000 villaägare i Västervik Norr, Västervik Väst och Piperskärr en möjlighet att ansluta villan till ett fibernät, som innebär höghastighetsbredband med ljusets hastighet. Det är ett öppet nät vilket innebär att varje hushåll fritt kan välja bland flera olika tjänsteleverantörers erbjudanden för bredband, digital-tv och telefoni.

Vid ett informationsmöte kommer de boende att få mer information om satsningen:
Tid: måndagen den 16 december kl. 19.00
Plats: Västerviks gymnasium, Aulan, Östersjövägen 6 i Västervik.

– Allt fler prylar kopplas upp mot internet och det kräver kapacitet. I en vanlig familj är det inget konstigt att fyra-fem apparater är igång samtidigt och konkurrerar om bandbredden. Vi streamar filmer, spelar nätverksspel och tittar på tv via nätet. Med fiber kan alla i familjen göra det de vill göra, samtidigt, utan försämrad kvalitet, säger Henrik Forssell, ansvarig för fiber till villa på Telia.

För mer information, kontakta gärna Camila Buzaglo 070-545 32 69  eller besök vårt nyhetsrum www.telia.se/media.

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi är Sveriges kommunikationsmotor och investerar mer än någon annan i nät, tjänster och infrastruktur. Telia var först i världen med att lansera 4G – en innovation som gör det möjligt att surfa mobilt, upp till tio gånger snabbare än förut. Under året bygger vi ut fiber, vdsl och 4G för snabbare bredband till ännu fler svenskar. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com.

Taggar: