Telias kontantkort öppnas upp för textmeddelanden

Telias kontantkort öppnas upp för textmeddelanden De senaste månaderna har trafiken för textmeddelanden via mobiltelefoner ökat mycket kraftigt. Från och med 15 november kan även de som har Telias kontantkort, Mobitel Refill, skicka textmeddelanden från sina GSM-telefoner. Det innebär att alla Telias mobiltelefonkunder har tillgång till den tjänsten. Nu har alltså även Telias Refill-kunder möjlighet att skicka textmeddelanden. Refill-korten uppgraderas automatiskt och det enda som krävs är att man har en telefon som stödjer tjänsten. - Flera av våra Refill-kunder har hört av sig och uttryckt önskemål om att kunna skicka textmeddelanden och det har vi lyssnat på. Refill-korten är mycket populära, speciellt bland ungdomar, och nu blir Refill ännu bättre, säger Ann-Catrine Sohlberg, försäljningschef Telia Mobile Privatmarknad. Att skicka textmeddelanden har blivit allt vanligare och textmeddelandetrafiken utgör runt 10 procent av Telia Mobiles totala omsättning. Inom kort räknar Telia Mobile med att icke-taltjänster är en mycket stor marknad, där textmeddelanden är en viktig del. Flera undersökningar har visat att textmeddelanden är populärast bland ungdomar och att textmeddelanden i många fall används lika ofta som telefonens talfunktion. - Textmeddelanden är idag nästan lika vanliga som mobilsamtal i vissa grupper och vi ser inga tecken på att icke-taltrafiken skulle minska, säger Ann- Catrine Sohlberg. Refill-kortets textmeddelandefunktion Varje textmeddelande kan innehålla 160 tecken och Refill-kortet kan lagra 15 meddelanden. Debiteringen kommer att vara densamma som för Mobitels övriga abonnemang, 2,50 kr (inkl moms). Det går att använda textmeddelandefunktionen både i Sverige och utomlands, men för att kunna skicka och ta emot textmeddelanden utomlands måste man skriva under ett särskilt avtal eftersom debiteringen sker mot faktura. För textmeddelanden inom Sverige debiteras man dock i realtid. Refill-korten kan fyllas på med samtalstid bland annat via postgiro eller på Internet. I mobiltelefonens användarhandbok kan man se om den telefon man har stödjer textmeddelandefunktionen. ------------------------------------------- Ytterligare information till journalister lämnas av: Ann-Catrine Sohlberg, försäljningschef Telia Mobile Privatmarknad, 08-601 86 67, 070-553 44 22 Lena Demborg, pressansvarig Telia Mobile, tel 08-601 84 92, 070-594 03 45 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/11/19991111BIT00180/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/11/19991111BIT00180/bit0002.pdf