Telias videobutik visar ny film från Göteborgs filmfestival

Den 37:e upplagan av Göteborg International Film Festival bjuder på mängder av ny spännande film. Nytt för i år är att Telias digitala videobutik visar ett urval av filmerna under namnet Festival on Demand. Filmerna kan hyras och ses var och när man vill under hela festivalen.

Sedan ett par år har Telia och Göteborg International Film Festival ett givande samarbete. I år tar man samarbetet lite längre med konceptet Telia Festival on Demand, där sex festivalfilmer har valts ut och visas i Telias digitala videobutik under festivalens elva dagar. För den som inte har möjlighet att besöka festivalen är detta ett bra tillfälle att se ny kvalitetsfilm.

Telia har i dag 647 000 tv-kunder över hela landet. Merparten av dessa kan se filmerna direkt i sin tv. Filmerna finns också tillgängliga i den mobila tjänsten Play+ och kan då ses via smartphones, surfplattor och bärbara datorer. Man behöver inte vara kund hos Telia för att skaffa tjänsten Play+. Den är kostnadsfri och man betalar bara för de filmer man hyr. Läs mer och beställ här.

Filmpris främjar svensk distrubution
De sex utvalda filmerna tävlar dessutom om priset Telia Film Award, värt 100 000 kronor. Pengar går till att främja svensk distribution av den vinnande filmen. Vinnaren utses av en jury bestående av Åsa Bernlo, ansvarig för Mediedagarna i Göteborg, Johan Fälemark, filmproducent och Mikael van Reis, kulturskribent på Göteborgs-Posten. Priset tillkännages och delas ut i samband med Göteborg International Film Festivals stora avslutningsceremoni på Lindholmen Science Park den 1 februari.

Följande filmer går att se via Telia Festival on Demand under perioden 24 januari – 3 februari 2014:

An Episode in the Life of an Iron Picker av Danis Tanovic
Vi följer Nazifs plågsamt tuffa kamp för att försörja sin familj. När Nazifs fru Senada blir svårt sjuk får han tio dagar på sig att skrapa ihop pengarna till behandlingen. Men inkomsterna räcker inte, så han vänder sig till olika humanitära organ för hjälp. Nazif hamnar i en Kafkaliknande byråkratilabyrint där egentligen ingen bryr sig om en annan människas liv.

Twin Sisters av Mona Friis-Bertheussen
På ett barnhem i Kina möts två förväntansfulla föräldrapar. De är där för att hämta varsin liten flicka som de just adopterat. De slås av att flickorna är identiskt lika och anar att de är tvillingar, trots att barnhemmet förnekar det. Ett DNA-test bekräftar deras misstankar. Flickorna skiljs åt och hamnar i två olika hörn av världen; Alexandra i en liten by i Norge och Mia i industristaden Sacramento, USA. Familjerna håller kontakten genom åren och efter åtta år är det äntligen dags för återförening.

August Fools av Taru Mäkelä
Handlingen kretsar kring hattmakaren Elsa, en bestämd kvinna med full kontroll över sitt liv i 1960-talets Helsingfors. Förutom att driva sin butik rycker hon emellanåt in som spådam. När Jan, en tjeckisk jazzmusiker och tillika Elsas gamla kärlek, kommer till staden för att spela på en ”freds- och vänskapsfestival” rubbas hennes välorganiserade cirklar.

Lärjungen av Ulrika Bengts
Precis som i debuten Iris utspelar sig Ulrika Bengts nya film i det åländska havslandskapet; på en liten ö i det yttersta havsbandet dit den 13-årige Karl kommer i slutet av 1930-talet för att arbeta för fyrmästare Hasselbond. Den krävande fyrmästaren tycker att Karl är för ung, och tänker skicka hem honom med nästa båt. Karl gör allt för att få stanna och börjar gradvis imponera på Hasselbond vilket inte gynnar den hunsade sonen Gustaf. Finlands Oscarsbidrag.

Love me av Hanne Myren
Efter att ha växt upp med en förvisso kärleksfull, men självisk och frånvarande pappa har Maria fått med sig en destruktiv rädsla för att bli övergiven. Hon lever nu med sin pojkvän, Adam, i en lägenhet i Oslo, men trots hans tillgivenhet har hon svårt för att fullt ut lita på honom. Istället fokuserar hon på att ännu en gång stärka kontakten med sin pappa, vilket inte bara går ut över hennes relation med Adam utan även hennes drömmar om att bli dansare.

Catch the Dream av Anne-Grethe Bjarup Riis
Travhästen Tarok föddes upp och kördes av släkten Laursen, och filmen handlar egentligen mer om de karismatiska medlemmarna i den uthålliga jylländska familjen än om själva arbetet med att träna och tävla med hästen. Mitt i framgångssagans medryckande, klassiska dramaturgi skildras i förbifarten också ett avgörande skeende för jordbrukslandet Danmark; när bondgårdarna industrialiserades, familjejordbruken blev olönsamma och en hel livsstil gick i graven.

För mer information, kontakta gärna Lars Joelsson på 070 577 0237 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media