Världspremiär för Spotify Familj – bara hos Telia

Världens största musiktjänst för strömmad musik Spotify utökar sitt utbud med en ny tjänst - skräddarsydd för familjer med barn. Tjänsten Spotify Familj består av fem stycken Spotify Premium konton och kostar 199 kronor per månad. Den 1 september blir Telia först i världen med att erbjuda den nya tjänsten till sina familjekunder.

Spotify Familj är avsedd för familjer med barn och består av fem stycken Spotify Premium-konton. Ett av dessa konton fungerar som huvudkonto. Från huvudkontot kan man sedan bjuda in ytterligare fyra familjemedlemmar. Den som redan har ett Spotify konto med spellistor och sociala kopplingar kan enkelt flytta med det till Spotify Familj.

Telia börjar sälja tjänsten den 1 september 2014 till de kunder som har någon typ av fast bredband från Telia eller mobilt abonnemang av typen Mobil Komplett eller Max27. Priset för Spotify Familj är 199: - per månad. Tjänsten kommer att kunna beställas på telia.se, i Telias butik och kundtjänst eller hos någon av Telias återförsäljare.

– Familjer med barn är en av våra viktigaste kundgrupper och de lyssnar mycket på musik. Därför tror vi att den här tjänsten kommer att bli populär bland både nya och befintliga kunder, säger Stefan Borgquist erbjudandeansvarig på Telia.

Musik på nätet växer
År 2012 uppgav 40 procent av alla svenskar mellan 13-74 år att de använde internet för att lyssna på strömmad musik. I dag – 2014 - är den siffran uppe i 51* procent. Det är en ökning med 27 procent. Tittar man på gruppen ”familjer med hemmavarande barn” så lyssnar 55 procent av dessa på strömmad musik över internet. Gruppen växte med 37 procent mellan 2012 och 2014. Det är till den gruppen som Spotify Familj vänder sig.

Störst i världen
Den svenska musiktjänsten Spotify har över 10 miljoner betalande prenumeranter och totalt 40 miljoner aktiva användare i 57 länder. Det gör Spotify till världens största musiktjänst för strömmad musik.

– Vi tror att vi med Spotify Familj skall kunna stimulera en redan mycket aktiv grupp – barnfamiljerna – att lyssna på och dela ännu mer musik än någonsin tidigare, säger Jonathan Forster på Spotify.

* Källa: Telias undersökning Consumer Scope. Undersökningsresultatet baseras på 3157 intervjuer (fördelade på 1033 postala enkäter och 2124 webenkäter) med personer 13-74 år. Resultatet är nationellt representativt – fältperiod: maj 2014.

För mer information, kontakta gärna Lars Joelsson på 070 577 0237 eller besök Telias nyhetsrum telia.se/media

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex. först i världen med att lansera mobilnätet 4G – som närmast kan likna en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga samhället. Läs mer på www.telia.se. Telia ingår i TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på www.teliasonera.com