Världspremiär för Telias film om framtidens superbredband

Telia gör just nu av en de största satsningarna i företagets historia när man bygger ut och marknadsför bredband via optisk fiber till flerfamiljshus, villor och företag runt om i Sverige. En av aktiviteterna inom ramen för denna satsning är en spelfilm som visar hur framtidens privat- och arbetsliv kan se ut med det nya superbredbandet. Den fem minuter långa filmen - som flitigt utnyttjar det digitala filmmediets alla möjligheter - har världspremiär i dag.

Vare sig det gäller det privata näringslivet, stat, kommun och landsting eller svenska hushåll så står bredbandet högt på dagordningen. Förra veckan avsatte Regeringen ytterligare 600 miljoner kronor för att stödja utbyggnaden av bredband på landsbygden. Förra veckan utnämndes också Sverige - av stiftelsen World Wide Web Foundation - till det land som är bäst i världen på att använda internet. Det är en position vi fått genom att ligga i teknikens framkant menar Kent Jonsson, chef för konsumentprodukter på Bredbandstjänster, Telia.

– Vi är kända för att vara först med trender och nyheter i Sverige. Vi är orädda och testar gärna. Men vi vet också att många kunder står i valet och kvalet om de ska ta den här relativt stora investeringen. Med filmen vill vi få människor att förstå att med fiber köper man in sig i framtiden. Och vi tror att framtiden blir bättre med fiber, säger Kent Jonsson.

Hjälpa tankarna
Filmen – med handlingen förlagd till en filminspelning - är fem minuter lång och den skall inspirera snarare än informera. Den utspelar sig i en inte alltför avlägsen framtid och miljöer och situationer avlöser varandra i ett rasande tempo och på ett sätt som bara är möjligt på film.

– Vi ville hjälpa kundernas tankar på traven genom att göra en film som visar hur både arbets- och privatliv kan komma att förändras och vilka möjligheter som uppenbarar sig när hastigheten i våra bredbandsnät mångdubblas, säger Kent Jonsson.

Miljöerna i filmen har varit viktiga för att nå ut med budskapet. En alltför futuristisk miljö gör lätt att åskådaren distanserar sig och tidsperspektivet har snarare varit 5 än 25 år framåt i tid.

– En film som handlar om framtiden behöver inte utspela sig på ett rymdskepp och flera av de saker som känns som high tech i den här filmen finns faktiskt redan idag. Utvecklingen går i en rasande takt – det är till exempel mindre än fem år sedan iPhone kom till Sverige. Det säger väl allt, säger Kent Jonsson.

Länk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=cZum1rs21d0

Bakgrundsfakta - filmen
Det är den framgångsrika regissörsduon Måns Mårlind och Björn Stein fick förtroendet att göra den film som skulle visualisera Telias syn på hur vår uppkopplade framtid ser ut. Mårlind och Stein står till exempel bakom filmer som Storm och Shelter. Efter en intensiv inspelningsperiod i månadsskiftet juni-juli har flera sommarveckor ägnats åt klippning och inte minst åt att finslipa filmens ibland spektakulära digitala effekterna. Nu är filmen klar och premiären sker den 12 september 2012 i flera av Telias egna kanaler på nätet.

Bakgrundsfakta - Telias fibersatsning
För att Sverige ska fortsätta att utvecklas inom IT och kunna erbjuda befolkningen ett bredband som utnyttjar potentialen i samhällets allt mer uppkopplade vardag, investerar Telia 5 miljarder kronor till och med 2014 för att över 1 miljon svenskar ska få tillgång till bredband via optisk fiber.Med fiber transporteras tele- och datatrafik med ljusets hastighet och ger privatpersoner, företag och kommuner en infrastruktur med helt nya möjligheter tack vare dess i princip obegränsade kapacitet.

För mer information, kontakta gärna Telias presstjänst på 070 577 02 37 eller besök
vårt nyhetsrum nyheter.telia.se.