Vattenfall sänker företagens elkostnader med Telias M2M-lösning

M2M, att maskiner kopplas samman och kommunicerar med varandra över trådlösa eller fasta nätverk, blir allt vanligare och öppnar upp för nya möjligheter inom en rad branscher. Med hjälp av Telias M2M-lösning hjälper nu Vattenfall sina företagskunder att minska elkostnaderna genom tjänsten Energikontrollen.

Sedan tidigare har Vattenfalls privatkunder möjlighet att få en överblick av hushållets elanvändning med hjälp av förbrukningsmätaren EnergyWatch. För företagskunder har Vattenfall tjänsten Energikontrollen, som hjälper svenska företag att minska sina elkostnader.

Sedan Energikontrollen smyglanserades förra året har några hundra företagskunder anslutit sig till tjänsten. När Vattenfall nu ska lansera tjänsten brett är det viktigt för dem att på ett överskådligt och effektivt sätt kunna hantera och administrera de SIM-kort och abonnemang som ingår i tjänsten, i takt med att antalet användare ökar. Vattenfall har därför valt att ansluta tjänsten till Telias M2M-plattform.

– Vi har en bred kundbas som är spridd över landet och därför är täckning och kapacitet av yttersta vikt. Telias M2M-tjänst, som har en god funktionalitet för att hantera abonnemang i kombination med god täckning och tillgänglighet i näten, möter våra önskemål. Det gör att våra kunder slipper tänka på uppkopplingen och kan snabbt komma igång att energieffektivisera med en gång, säger Martin Normark, Product Manager på Vattenfall.

Energikontrollen innefattar personlig rådgivning och förbrukningsmätaren EnergyWatch PRO, en datainsamlingsbox som kopplas till elmätaren. Den visar företagets elförbrukning sekund för sekund och möjliggör mer detaljerad analys av elförbrukningen i byggnaden. Informationen skickas direkt från datainsamlingsboxen till webbläsaren där man kan hålla koll på elförbrukningen i realtid eller göra analyser över tid.

Genom att analysera och tolka datan från EnergyWatch PRO kan företagen själva identifiera vilka apparater som är ”eltjuvar” på företaget, till exempel fläktar eller belysning som står på även utanför arbetstid. Vattenfalls energirådgivare hjälper också vid behov till att tolka datan och föreslår åtgärder som minskar företagets elförbrukning. Vattenfall hoppas med tjänsten kunna sänka energiförbrukningen hos sina företagskunder med upp till 20 procent.

– Möjligheterna med M2M-tekniken är oändliga och skapar förutsättningar för företag inom vitt skilda branscher att både förbättra sina egna processer och att underlätta för sina kunder. Vattenfall är en förebild inom energiområdet genom sin tjänst Energikontrollen. Inom några år tror jag att konsumenterna kommer att ta för givet att alla deras maskiner är uppkopplade och ”smarta”, säger Hans Dahlberg, chef för TeliaSoneras M2M-enhet.

För mer information, kontakta gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-5116673 eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media.