Villor får bredband genom Villaägarnas samarbete med Telia

Villor får bredband genom Villaägarnas samarbete med Telia Telia och Villaägarnas Riksförbund har träffat samarbetsavtal om en prisvärd och enkel bredbandslösning för villahushåll. För en engångsavgift på 975 kronor och en fast månadskostnad på 200 kronor kan Villaägarnas medlemmar ansluta sig till Telias bredband och få en fast uppkoppling mot Internet. Ingen kostsam investering i fiberkabel krävs. Det enda som behövs är ett ADSL-modem som kopplas till det befintliga telefonjacket och ett nätverkskort i datorn. Telefonen kan användas som vanligt samtidigt som datorn är uppkopplad mot Internet. - Det gläder oss att ligga i frontlinjen när det gäller bredband till villahushållen. Genom samarbetet med Telia kan vi erbjuda en både ekonomiskt förmånlig och enkel bredbandslösning, säger Villaägarnas vd Nils Schirren som är övertygad om att bredband snabbt kommer att förvandla det svenska folkhemmet. Det intelligenta hemmet kommer att bli en självklarhet på bara några få år nu när den första och viktigaste byggstenen är på plats, tror Nils Schirren som ser fram emot nya spännande IT-tjänster för villahushållen. Inom villaägarna ser vi mycket positivt på att ha Telia som samarbetspartner. Det är en etablerad, resursstark organisation med kapacitet att ta ledningen för den snabba utvecklingen på IT-området, avslutar Nils Schirren. Avtalet gäller i första hand på Telias 24 prioriterade utbyggnadsorter* och leverans kommer att ske successivt med start i slutet av sommaren. - På Telia ser vi samarbetet med Villaägarna som en strategisk marknadskanal och samordnare för att snabbare nå lönsamma volymer på bredbandsanslutningarna. Vi tar tillsammans med en riktigt stark part de första stegen mot villamarknaden, säger Mikael Ek, Försäljningsansvarig på Telia Bredband. *Telia levererar till följande 24 ADSL orter: Stor Stockholm, Göteborg, Malmö, Borås, Gävle, Helsingborg, Jönköping-Huskvarna, Kalmar, Karlstad, Kristianstad, Linköping, Luleå, Lund, Nynäshamn, Norrköping, Piteå, Sundsvall, Södertälje, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Västerås, Växjö, Örebro. Vi kommer att leverera till andra orter utifrån efterfrågan. Ytterligare information till journalister lämnas av: Nils Schirren, vd Villaägarnas Riksförbund, tel 070-710 01 11 eller 08-25 05 78 Mikael Ek, Telia Bredband, tel 070-598 00 05 Telia är den ledande leverantören av telekombaserade informationstjänster i Norden och Östersjöområdet. Telia finns representerat internationellt både genom egen närvaro och tillsammans med partners. Omsättning 1999 uppgick till 52 121 MSEK och antalet anställda var ca 30 600. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00570/bit0002.pdf