Extraordinära kostnader och effektiviseringsåtgärder kommer att påverka Teligents andra kvartal Teligents delårsrapport för perioden januari-juni 2002 publiceras den 18 juli. Inför denna rapport meddelar bolaget idag att bolagets resultatet för det andra kvartalet kommer att belastas med kostnader för tidigare kommunicerad personalreduktion samt VD-byte om cirka 11 miljoner kronor samt nedskrivningar av immateriella anläggningstillgångar om cirka 18 miljoner kronor avseende dels förvärvad goodwill samt tidigare balanserade kostnader för produktutveckling. Dessutom kommer andra kvartalets resultat att belastas med reserveringar om cirka 20 miljoner kronor för de kundfordringar som kan anses osäkra. Ytterligare information kommer att lämnas i Teligents delårsrapport januari-juni 2002. För mer information vänligen kontakta: Ulf Lindstén, VD och koncernchef, Teligent AB Tel. 08-520 660 50, e-post: ulf.lindsten@teligent.se Om Teligent Teligent utvecklar och marknadsför nätbaserade telekommunikationslösningar för alla typer av nät, till exempel tele- och datanät. Främst levereras lösningarna i form av mervärdestjänster som operatörer och tjänsteleverantörer tillhandahåller företag och allmänheten via publika nät. Ett annat marknadssegment utgörs av kundanpassade lösningar för större företag och organisationer. Bland kunderna finns flera av Europas större operatörer, bland andra BT i Storbritannien, Telefónica i Spanien, Telia i Sverige samt Mannesmann o.tel.o i Tyskland. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och har dotterbolag i Finland, Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00070/wkr0002.pdf