Lucent-bolaget AGCS köper licenser från Teligent

Lucent-bolaget AGCS köper licenser från Teligent Teligent, verksamt inom intelligenta nättjänster, har fått en order på licenser för 100 installationer av mjukvaran för plattformen Teligent P90/E. Licenserna avser så kallad middleware till UNIX/LINUX system, för telekomapplikationer. Köpare är AG Communications Systems, dotterbolag till Lucent Technologies, ett av världens största telekomföretag. Ordervärdet är cirka 10 miljoner SEK och innebär att Teligent etablerar mjukvarulicensiering som en ny distributionskanal. Licenserna gäller operativsystem för telekomapplikationer, så kallad "middleware OS". AG Communications Systems (AGCS) levererar i sin tur som systemleverantör en nyutvecklad telekomlösning, baserad på Teligents teknik, till nordamerikanska teleoperatörer. "Det är mycket intressant för oss att även sälja mjukvarulicenser på plattformen, utöver vår egen försäljning och utveckling som systemleverantör. Vår långsiktiga strategi har hela tiden varit att nå vår marknad via flera kanaler." kommenterar Ulf Lindstén, Teligents verkställande direktör och koncernchef. "Potentialen för ytterligare licensförsäljning till såväl AGCS som andra systemleverantörer är stor." Licenssamarbetet mellan Teligent och Lucent-ägda AGCS startade 1997 då det amerikanska bolaget genomförde en grundlig utvärdering av världsmarknaden rörande telefoniplattformar. Ett tjugotal företag och lösningar utvärderades, och Teligent valdes som samarbetspartner. Bolagen har inom samarbetet utvecklat ett så kallat nätbaserat call center. En systemlösning som idag även marknadsförs via moderbolaget Lucents försäljningsorganisation i Nordamerika. AGCS utnyttjar nu en option att teckna avtal om licenser på Teligent P90/E för ytterligare en applikation. " Genom licensiering till systemleverantörer gör vi Teligent P90/E tillgänglig för en betydligt större marknad. Det är ett sätt att svara upp mot den potential vår teknologi har. Det nyligen etablerade samarbetet med Groupe Bull är ytterligare ett exempel på denna strategi" avslutar Lindstén. Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Ulf Lindstén, verkställande direktör och koncernchef Teligent AB, tel 08- 599 901 90 Fakta om Teligent: Teligent, noterat på Stockholms Fondbörs O-lista, expanderar kraftigt på en rad europeiska marknader. Under 1999 intensifierades satsningarna i England, Frankrike, Spanien, Tyskland och Italien. Företaget erbjuder teleoperatörer flexibla system för avancerade mervärdestjänster som ger operatörerna ökad konkurrenskraft. Exempel på mervärdestjänster som Teligent erbjuder är röstbrevlådor, faxbrevlådor, förbetalda kort, personligt nummer, 020- och 071-nummer. Flera av Europas större operatörer finns på kundlistan, bland andra BT i England, Telefónica i Spanien och Telia i Sverige. Företagets nettoomsättning uppgick 1998 till 102 miljoner kronor. För mer information om Teligent; besök www.teligent.se Fakta om AG Communications Systems: AG Communication Systems, dotterbolag till Lucent Technologies och med huvudkontor i Phoenix, Arizona, är en ledande leverantör och utvecklare av avancerade kommunikationslösningar. Bolaget har drygt 2.000 anställda. Företagets huvudprodukt GTD-5® Digital Switching Systems nyttjas i dagsläget av mer än 17 miljoner användare på den Nordamerikanska marknaden inom såväl privatkunds- som företagsmarknaden. För mer information om AG Communications Systems; besök www.agcs.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00090/bit0002.pdf