Maroc Telecom väljer voice mail-lösning från Teligent

Teligent tecknar ett av sina största avtal hittills: Maroc Telecom väljer voice mail-lösning från Teligent Teligent meddelar idag att man tecknat en strategiskt viktig order med Maroc Telecom, en av Afrikas ledande operatörer med fler än 5 miljoner användare, gällande ett meddelandehanteringssystem, främst avsett för hantering av voice mail för mobila användare. Ordern från Maroc Telecom är Teligents första på den afrikanska kontinenten och har tecknats genom Teligents franska dotterbolag som spelat en nyckelroll i förhandlingarna med den marockanska operatören. Ordervärdet är konfidentiellt på kundens begäran. - Vi är traditionellt starka inom messaging-lösningar och vår konkurrenskraft bevisas ytterligare av denna order som vi tagit hem i en mycket hård konkurrens. Några av de viktigaste faktorerna som avgjorde upphandlingen till vår fördel är vår öppna och beprövade plattformsteknologi, vår flexibilitet och vår förståelse för Maroc Telecoms behov, säger Per Hällerstam, vd för Teligent Frankrike. Maroc Telecom är den största aktören på den marockanska marknaden med fler än 4 miljoner mobil- samt 1,2 miljoner fastnätskunder. Den lösning som kommer att levereras inom ramen för avtalet är ett komplett system för hantering av voice mail, främst för Maroc Telecoms mobila kunder, men lösningen skall även i viss utsträckning hantera meddelanden åt kunder i operatörens fasta nät. - Affären med Maroc Telecom är mycket viktigt för oss av flera orsaker. Affären är av betydande storlek, vilket naturligtvis alltid är glädjande, dessutom svarar den direkt mot två av våra uttalade nyckelstrategier för fortsatt tillväxt. Teligent skall växa dels genom en geografisk breddning av vår marknad utifrån de etableringar som gjorts i Västeuropa och Nordamerika. Dels genom en fortsatt utveckling av våra relationer med operatörerna på mobilområdet, kommenterar Ulf Lindstén, vd och koncernchef Teligent AB. För ytterligare information, vänligen kontakta: Ulf Lindsten, vd, Teligent AB Per Hällerstam, vd Teligent S.A. Tel. +46 8 520 660 97 Tel. +33 (0)6 07 99 00 16 E-Mail: ulf.lindsten@teligent.se E-Mail: per.hallerstam@teligen t.fr Om Teligent Teligent utvecklar och marknadsför nätbaserade telekommunikationslösningar för alla typer av nät, till exempel tele- och datanät. Främst levereras lösningarna i form av mervärdestjänster som operatörer och tjänsteleverantörer tillhandahåller företag och allmänheten via publika nät. Ett annat marknadssegment utgörs av kundanpassade lösningar för större företag och organisationer. Bland kunderna finns flera av Europas större operatörer, bland andra BT i Storbritannien, Telefónica i Spanien, Telia i Sverige samt Mannesmann o.tel.o i Tyskland. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens O-lista och har dotterbolag i Finland, Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/16/20020716BIT00790/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/16/20020716BIT00790/wkr0002.pdf