Tele1 Europe väljer Teligents telefoniplattform

Tele1 Europe väljer Teligents telefoniplattform Tele1 Europe Holding AB väljer Teligent AB som leverantör av telefoniplattformen när bolaget nu bygger vidare och utvecklar sina mervärdestjänster för intelligent telefoni. Teligent vann upphandlingen i konkurrens med sex andra leverantörer och bedömer att affären på sikt, inklusive framtida support- och underhållsavtal, är värd närmare 10 miljoner kronor. - Teligent var överlägsna när det gällde att svara upp mot våra krav på en flexibel och utvecklingsbar telefoniplattform. Vi vet att våra kunder redan idag kräver mervärdestjänster som adderar värde till den traditionella telefonin, men vi ser också att förväntningarna på nya tjänster hela tiden ökar, säger Ivar Strömberg koncernchef Tele1 Europe Holding AB. Redan idag erbjuder Tele1 Europe sina nordiska företagskunder möjligheten att läsa mail, lyssna av röstmeddelanden och läsa inkommande fax via ett och samma webbgränssnitt. Efterfrågan på nätbaserade tjänster ökar konstant, och tillsammans med Teligent ser Tele1 Europe möjligheten att också kunna utveckla nya, unika och mer avancerade tjänster. - Genom att erbjuda mervärdestjänster ökar Tele1 Europe sin konkurrenskraft. Idag finns det ingen annan operatör än Tele1 Europe som kan erbjuda alla tjänster via ett och samma webbgränssnitt. Ett av Teligents mål är att fortsätta utvecklingen av dessa tjänster tillsammans med Tele1 Europe. Så länge fantasin finns är möjligheterna oändliga, säger Ulf Lindstén, verkställande direktör och koncernchef Teligent AB. Leverans är planerad att ske under april i år. Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Ulf Lindstén, verkställande direktör och koncernchef Teligent AB, tel 08-599 901 90 Ivar Strömberg, koncernchef Tele1 Europe Holding AB, tel 08-56 31 00 01 Fakta om Teligent: Teligent, noterat på Stockholms Fondbörs O-lista, expanderar kraftigt på en rad europeiska marknader. Under 1999 intensifierades satsningarna i England, Frankrike, Spanien, Tyskland och Italien. Företaget erbjuder teleoperatörer flexibla system för avancerade mervärdestjänster som ger operatörerna ökad konkurrenskraft. Exempel på mervärdestjänster som Teligent erbjuder är röstbrevlådor, faxbrevlådor, förbetalda kort, personligt nummer, 020- och 071-nummer. Flera av Europas större operatörer finns på kundlistan, bland andra BT i England, Telefónica i Spanien och Telia i Sverige. Företagets nettoomsättning uppgick 1998 till 102 miljoner kronor. För mer information om Teligent; besök www.teligent.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00620/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00620/bit0002.pdf