Teligent expanderar i Frankrike

Teligent expanderar i Frankrike Teligent, verksamt inom intelligent telefoni, genomför en kraftig expansion på den franska marknaden. Utvecklingen är ett resultat av bolagets leverans till den pan-europeiska teleoperatören Esprit Telecom. Expansionen i Frankrike sker genom såväl nyanställningar som flytt till nya lokaler i Paris high-tech centra, La Défense, och innebär att det franska dotterbolaget går från en till tio anställda på mindre än tre månader. Leveransen till Esprit Telecom är en av Teligents hittills största affärer och innebär ett genombrott i Tyskland och Frankrike för tjänsteplattformar inom intelligent telefoni. Teligent expanderar just nu kraftigt på en rad olika europeiska marknader och det är mot bakgrund härav som bolaget nyligen genomförde en nyemission och i samband därmed noterade aktierna på Stockholms Fondbörs O-lista. -"Vi är i dag igång ordentligt i såväl England som Spanien och genomför just nu leveranser även i Tyskland och Frankrike. Den geografiska expansionen var en av huvudanledningarna till att vi sökte oss till börsen. Vi ser med tillförsikt fram mot en kraftigare tillväxt på marknaden för avancerade mervärdestjänster och bedömer våra expansionsmöjligheter på den franska marknaden som stora" kommenterar Teligents verkställande direktör Ulf Lindstén utvecklingen. -"Anledningen att välja La Défense för vår lokalisering i Frankrike är helt enkelt närheten till våra kunder och den målgrupp vi har. Endast några minuters promenad från vårt kontor finns operatörer som Esprit Telecom, Cegetel, SIRIS och MCI Worldcom" avslutar Lindstén. Det franska dotterbolaget kommer, som alla större dotterbolag inom Teligent, att innehålla resurser inom försäljning, utveckling och eftermarknad. Som verkställande direktör för det franska dotterbolaget har Per Hällerstam, tidigare Exportrådet i Paris, rekryterats. Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Ulf Lindstén, verkställande direktör och koncernchef, tel 08-599 901 90 Teligent är verksamt inom intelligent telefoni och är sedan den 12 april 1999 noterat på Stockholms Fondbörs O-lista. Företaget erbjuder teleoperatörer flexibla system för avancerade mervärdestjänster som ger operatörerna ökad konkurrenskraft. Exempel på mervärdestjänster är röstbrevlådor, faxbrevlådor, förbetalda kort, personligt nummer, 020- och 071-nummer. Teligents kraftiga expansion har hittills resulterat i att flera av Europas större operatörer finns på kundlistan, bland andra BT i England, Telefónica i Spanien och Telia i Sverige. Företagets nettoomsättning uppgick 1998 till 102 miljoner kronor. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/05/19990505BIT00260/bit0002.doc