Teligent förvärvar dKraft AB

Teligent förvärvar dKraft AB Teligent meddelar idag att man beslutat förvärva samtliga aktier i dKraft Holding AB. Förvärvet genomförs primärt för att tillföra kompetens och säkra tillväxt för det helägda dotterbolaget Teligent Enterprise AB. Teligent Enterprise erbjuder större företag och organisationer avancerade telefonilösningar, främst baserade på Telecom ASP lösningar1. Bolaget är inne i en stark tillväxtfas och har behov av kompetens inom nuvarande affärsverksamhet för att ytterligare kunna stärka sin marknadsposition. - Vi har under det senaste året sett en ökad efterfrågan för våra tjänster och vill försäkra oss om möjligheten att möta marknadens behov. Den erfarenhet och kompetens som dKrafts personal besitter kommer väl till pass när vi nu definitivt etablerat Teligent Enterprise på den svenska marknaden, säger Peter Kullgren, VD på Teligent Enterprise AB. dKraft startades 1994 och består idag av 17 medarbetare, varav de flesta är civilingenjörer med kompetens inom modern systemutveckling. Innan Teligents förvärv har dKraft sålt konsult-tjänster i kundspecifika projekt, såsom t.ex. biljettbokningssystem, mobil meddelandehantering och applikationer för handdatorer. Bland kunderna finns Microsoft Mobile Internet (f.d. Sendit), SJ och Ericsson. - Syftet med detta förvärv är att snabbt resursförstärka Teligent med kvalificerade utvecklare, säger Krister Skålberg, VD och koncernchef, Teligent AB. Att dKraft dessutom har flera intressanta företag på sin kundlista och kan bidra positivt till Teligents verksamhet gör det hela till en bra affär för oss. Telecom ASP innebär att företag och organisationer hyr avancerade telekomtjänster istället för att själva investera i utrustning och ansvara för drift och underhåll. ASP är en förkortning för Application Service Provider. För mer information vänligen kontakta: Krister Skålberg, VD och koncernchef, Teligent AB. Tel. 08-520 660 50, e-post krister.skalberg@teligent.se Peter Kullgren, VD, Teligent Enterprise AB. Tel. 08-599 901 65, e-post peter.kullgren@teligent.se Fakta om Teligent: Teligent utvecklar och marknadsför nätbaserade telekommunikationslösningar för alla typer av nät, till exempel tele- och datanät. Främst levereras lösningarna i form av mervärdestjänster som operatörer och tjänsteleverantörer tillhandahåller företag och allmänheten via publika nät. Ett annat marknadssegment utgörs av kundanpassade lösningar för större företag och organisationer. Bland kunderna finns flera av Europas större operatörer, bland andra BT i Storbritannien, Telefónica i Spanien, Telia i Sverige samt Tesion i Tyskland. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista och har dotterbolag i Finland, Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien, Sverige och Tyskland. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/26/20010226BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/26/20010226BIT00190/bit0001.pdf