Teligent förvärvar VoIP-teknologi

Teligent förvärvar VoIP-teknologi Teligent AB har per 18 november förvärvat inkråmet i e-horizon AB samt e- horizon Streaming Technologies AB för SEK 200 000 samt en eventuell tilläggsköpeskilling beroende på framtida försäljning. I och med detta övertar Teligent e-horizons samtliga immateriella rättigheter, som huvudsakligen avser IP-teknologi. Någon goodwill uppstår ej i samband med förvärvet. e-horizon Streaming Technologies AB bildades oktober 2000 och har sedan dess fokuserat verksamheten helt på att utveckla ledande teknologi för NGN (Next Generation Networks). All teknologi är utvecklad för Teligents P90/E plattformsarkitektur. - Samarbetet med e-horizon har ökat under sista året och e-horizon har baserat sin utveckling på vår Teligent P90/E middleware. Förvärvet blir därför ett naturligt steg då IP-området vuxit allt mer i betydelse för målgruppen teleoperatörer, säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef, Teligent AB. Genom förvärvet får vi dels fördjupad IP-kompetens men framför allt direkt tillgång till teknologi anpassad till vår plattform utan någon stor investering. Teligents leveranser baseras på tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E som används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Telefónica, Telia, Tele2 och operatörer inom Vodafone-gruppen. För ytterligare information, kontakta: Ulf Lindstén Lars Alm President & CEO, CFO, Teligent AB Teligent AB Tel. 08 520 660 50 Tel. 08 520 660 16 ulf.lindsten@teligent.se lars.alm@teligent.se Om Teligent Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland AT&T Wireless, BT, Cingular, Maroc Telecom, T- mobile USA, Tele2, Telefónica, Tele2, Telia och operatörer inom Vodafone- gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsen sedan 1999. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i nio länder runt om i världen. Teligent har ca 285 anställda och nettoomsättningen 2002 var ca 250 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/19/20031119BIT00090/wkr0002.pdf