Teligent in i USA och Kanada

Teligent in i USA och Kanada 22 december, 1998 Det Lucent-ägda AG Communications System har efter ett års licenssamarbete med svenska Teligent, börjat leverera sina första system baserade på det svenska företagets telefoniplattform. Teligent har tidigare meddelat sin avsikt att ansöka om notering på Stockholms Fondbörs. AG Communications System (AGCS) är majoritetsägt av världens största telekomleverantör Lucent Technologies. I dagarna har AGCS levererat sitt första system baserat på telefoniplattformen Teligent P90/E, som utvecklats av nynäshamnsföretaget Teligent. Systemet som utvecklats och levererats till en kanadensisk teleoperatör är ett så kallat Micro Call Center. Samarbetet mellan AGCS och Teligent startade för omkring ett år sedan. AGCS gjorde en grundlig utvärdering av världsmarknaden rörande telefoniplattformar. Ett tjugotal olika företag och lösningar utvärderades, och svenska Teligent valdes som samarbetspartner. Teligents VD Ulf Lindstén kommenterar samarbetet: - Vi är naturligtvis stolta över att ett så stort och respekterat företag inom branschen anser Teligent vara världsledande på det vi sysslar med, intelligent telefoni. - Det handlar om en strategiskt intressant utveckling för Teligent, eftersom det är första gången vi levererar systemmjukvara på licens till en annan telekomleverantör. En annan fördel med samarbetet är, att vi har nytta av det arbete som AGCS löpande satsar på utveckling av tjänster baserade på vår generella telefoniplattform, Teligent P90/E. För ytterligare information, kontakta Ulf Lindstén, VD Teligent. Tel: 08 - 599 901 90, eller Fredrik Backlund, Chef Marknadskommunikation. Tel: 070 - 586 09 09 Teligent är verksamt inom intelligent telefoni. Företaget har utvecklat en generell telefoniplattform, Teligent P90/E, som utgör basen i Teligents verksamhet. Med denna plattform som bas tillhandahåller Teligent mjukvarubaserade system med vilka nätoperatörer kan introducera avancerade mervärdestjänster i fasta och mobila nät. Mervärdestjänster är tjänster som adderar värde till traditionell telefoni och ger nätoperatören ökade intäkter. Exempel på mervärdestjänster är röstbrevlådor, faxbrevlådor, förbetalda kort, personligt nummer, 020- och 071-nummer. Teligents internationella expansion har hittills resulterat i att flera av Europas större operatörer finns på kundlistan, bland andra BT i England, Telefónica i Spanien och Telia i Sverige. Teligent AB Box 213 149 23 Nynäshamn tel: 08 520 660 00 fax: 08 520 193 36 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/22/19981222BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/22/19981222BIT00100/bit0002.pdf