Teligent och Unwire i samarbete kring positioneringstjänster

Teligent och Unwire i samarbete kring positioneringstjänster Telekomföretaget Teligent inleder ett strategiskt produktsamarbete med Unwire inom mobila positioneringstjänster. Samarbetet innebär att Unwires positioneringsserver, kallad EPAC, integreras med den telefoniplattform som ligger till grund för Teligents alla leveranser; Teligent P90/E. Samarbetsavtalet öppnar från första stund möjligheter till att förbättra och utveckla nya sorters teletjänster i mobila nät. EPAC teknologin gör det möjligt att lokalisera vanliga mobiltelefoner i befintliga nät på 30- 180 meter i stadsbebyggelse. GSM positionering i kombination med telefonitjänster innebär nya möjligheter för mobiloperatörer. Man kan erbjuda många varierande tjänster som utnyttjar terminalens position för exempelvis dirigering av samtal, vilken samtalstaxa som skall gälla eller vilka tjänster som skall vara tillgängliga. Ett exempel är en tjänst där man kombinerar mobil- och hemabonnemang genom att enbart nyttja GSM-nätet och den vanliga mobiltelefonen. Kunden har en mobiltelefon och samtal på bostadsnumret kopplas till den då man befinner sig i hemmet. Utgående samtal från GSM-telefonen i hemmet görs till vanlig lokaltelefonitaxa. Utanför hemmet fungerar telefonen precis som vanligt, med mobilnummer och mobiltaxa. "Genom att integrera Unwires ledande teknologi för mobil positionering öppnas ytterligare möjligheter för oss att leverera än fler och än mer spännande mobila teletjänster" kommenterar Ulf Lindstén, Teligents verkställande direktör och koncernchef. "Jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att få se en mängd varierande tjänster baserade på positionering" fortsätter Lindstén. Unwire har tidigare levererat positioneringtjänster till bland annat Europolitan. Det har dock handlat om icke telefonirelaterade tjänster som lokalisering av exempelvis åkeriers olika lastbilar. "Samarbetet med Teligent innebär någonting nytt. Vår teknik kommer i och med detta användas i mer traditionella teletjänster. Möjligheterna att utveckla nya och spännande tjänster som kombinerar lokalisering och teletjänster är i princip obegränsade" kommenterar Michael Wallón, en av Unwires grundare. Lanseringen av samarbetet sker inför GSM World Congress 2000 i Cannes (1-4 februari), där de flesta GSM operatörer och leverantörer till branschen deltar på olika sätt. Frågor angående detta pressmeddelande besvaras av: Ulf Lindstén, verkställande direktör och koncernchef Teligent AB, telefon (fast och mobil) 08-599 901 90, e-mail ulf.lindsten@teligent.se Michael Wallón, Unwire AB, tel 08-446 64 00, mobil 0708 55 00 05, e-mail michael@unwire.se Fakta om Teligent: Teligent, noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista, expanderar kraftigt på en rad europeiska marknader. Under 1999 har satsningarna intensifierats i England, Frankrike, Spanien, Tyskland och Italien. Företaget erbjuder teleoperatörer flexibla system för avancerade mervärdestjänster som ger operatörerna ökad konkurrenskraft. Exempel på mervärdestjänster som Teligent erbjuder är röstbrevlådor, faxbrevlådor, förbetalda kort, personligt nummer, 020- och 071-nummer. Flera av Europas större operatörer finns på kundlistan, bland andra BT i England, Telefónica i Spanien och Telia i Sverige. Företagets nettoomsättning uppgick 1998 till 102 miljoner kronor. För mer information om Teligent; besök www.teligent.se Fakta om Unwire: Unwire AB utvecklar och producerar produkter samt system för mobila kommunikationslösningar baserade på GSM-teknik. Detta för användning inom bank, övervakning, styrning och för positionering. Företaget startade 1997 och har idag 17 anställda med Ledstiernan, Procuritas och företagsledningen som delägare. För mer information om Unwire; besök www.unwire.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/31/20000131BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/31/20000131BIT00340/bit0002.pdf