Teligent stärker patentportfölj

Teligent stärker patentportfölj Erhåller patent relaterat till 3G-teknologi i Europa och Kina Teligent har erhållit patent i Europa och Kina avseende sin plattformsteknologi och dess metod för att implementera teletjänster. Det erhållna patentet omfattar framförallt en metod att realisera teletjänster genom att separera telenätets funktion från den funktion som exekverar tjänsten. Metoden är utvecklad av bolaget och används i Teligent P90/E arkitekturen. - Vi bedömer att det finns stor potential för det erhållna patentet inom telekomsektorn i stort. Eftersom det avser teknik som används i så kallade "service networks" i 3G-nät och inom OSA/Parlay 1) öppnar patentet intressanta affärsmöjligheter för oss på sikt, säger Ulf Lindstén, vd och koncernchef Teligent. Teligent har tidigare erhållit patent för sin teknologi i Sverige och USA. Bolaget planerar fortsatt aktivt arbete med patentskydd för egenutvecklade teknologier i framtiden. - Initialt räknar vi inte med några direkta licensintäkter genom patentet, men på sikt utesluter vi inte sådana möjligheter. Däremot räknar vi med möjligheterna till att stärka vårt varumärke inom branschen. Detta patent är ett bevis för att vi är en innovativ och ledande leverantör av grundteknologi och tjänster i nästa generations tele- och IP-nät, avslutar Lindstén. Mjukvaruplattformen Teligent P90/E används för olika nättjänster av ett flertal ledande internationella operatörer, däribland BT, Tele2, Telefónica, Telia och operatörer inom Vodafone-gruppen. 1) OSA - Open Service Architecture. Standard som införts av 3GPP för utformning av tjänstebärande delar i 3G-nät och framtida XG-nät. För ytterligare information, kontakta: Ulf Lindstén, vd och koncernchef Pekka Peltola, marknadschef Teligent AB Teligent AB Tel. 08 520 660 50 Tel. 08 520 660 10 ulf.lindsten@teligent.se pekka.peltola@teligent.se Om Teligent Teligent utvecklar och marknadsför avancerade mervärdestjänster för telekommunikationsnät. Tjänsterna och applikationerna som bolaget erbjuder baseras på den generiska tjänsteutvecklingsplattformen Teligent P90/E. Bolagets lösningar används idag av ett flertal ledande operatörer, däribland BT, Cingular, MCI, T-mobile USA, Telefónica, Tele2, Telia och operatörer inom Vodafone-gruppen. Teligent grundades 1990 och har varit noterade på Stockholmsbörsens O-lista sedan 1999. Med huvudkontor i Nynäshamn har bolaget idag kontor i nio länder runt om i världen. Teligent har ca 290 anställda och nettoomsättningen 2003 var ca 255 miljoner SEK. Besök gärna www.teligent.se för ytterligare information. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/08/20040708BIT00080/wkr0001.pdf