TellusTalk presenterar BankID-skyddade meddelanden

Report this content

TellusTalk lanserar idag en ny tjänst för Email och SMS, som krypterar och låser meddelandet med BankID.

- Genom att kombinera befintliga tekniker för kryptering över Internet med BankID har vi fått fram en tjänst som gör det möjligt att säkerställa att det bara är godkända mottagare som läser dina meddelanden, säger Peter Korinek, VD på TellusTalk AB och fortsätter; skyddade meddelanden är ett enkelt sätt att skicka känslig information som annars går med bud, som rekommenderat brev eller fax.

Tjänsten fungerar från och med idag och innebär att avsändaren kan ange vilka som är behöriga att läsa meddelandet, och sedan följa upp om och när meddelandet lästs. Mottagaren av meddelandet måste identifiera sig med BankID eller mobilt BankID. Sändning av meddelanden kan göras till en eller flera.

- Du kan skicka skyddade meddelanden från dina system, från din email eller från webbplatsen TellusTalk.com. Vill du vara helt säker på att ditt meddelande inte går att läsa när du skickar från email skall ditt emailsystem vara krypterat, betonar Peter Korinek och fortsätter; - vår personal och våra leverantörer måste ha tillgång till rätt BankID och kod för att kunna läsa skyddade meddelanden, vilket gör att vi kan garantera säkerheten.

Email och SMS är idag brett accepterade kanaler för kommunikation, men lider av brist på säkerhet. Detta har gjort att myndigheter och organisationer med hårda säkerhetskrav t.ex. Polis- och domstolsväsendet, vård- och omsorg samt finansbolag i många fall sett sig tvungna att bygga egna, parallella och ofta komplexa/dyra system för kommunikation.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
TellusTalk sales: +46850912600 eller läs mer på TellusTalk.com

TellusTalk AB är en av Sveriges ledande leverantörer av meddelandetjänster för A2P, Application to Person, på följande kanaler; SMS, Email, Länk-SMS, Swish, MMS och Fax. Tack vare möjligheten att hantera stora volymer och flera kanaler samtidigt i kombination med hög leveranssäkerhet tillgodoser TellusTalk marknadens behov av användbara, professionella kommunikationslösningar. Företaget har funnits sedan 1998 och har idag över 1000 företagskunder inom kommun, landsting, statliga verk och företag med över 40000 unika användare. För mer information, besök www.tellustalk.com.

Taggar: