Temporent hyr ut en av Norrlands största modulbyggnader till SLU

PRESSMEDDELANDE 2012-01-09

På Umeås universitetsområde arbetar nu Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i en modulbyggnad med en yta på 2700 kvadratmeter. Medan SLU:s ordinarie lokaler byggs om kommer 150 medarbetare finnas i den tre våningar höga modulbyggnaden. Den är en av de största i Norrland och har levererats av Temporent.

- Temporära byggnader är ett modernt sätt att förse företag i förändring med lokaler. Det blir dessutom vanligare med större temporära byggnader, säger Nils Jonsson, Regionchef och ansvarig för SLU-projektet på Temporent.
- Våra modulbyggnader har en stålkonstruktion vilket gör att de är stabila nog för att ha flera våningar. De klarar dessutom av hård yttre påverkan från till exempel stora mängder snö, säger Nils Jonsson.

SLU:s temporära lokaler sträcker sig över 2700 kvadratmeter och tog endast åtta veckor att färdigställa från beställning tills det att lokalerna var färdiga att flytta in i.
- Vår styrka är att vi kan leverera bra lösningar på mycket kort tid, även om uppdraget är lika omfattande som SLU:s beställning var, säger Nils Johnsson.

SLU:s lokaler är uppdelade i fyra huskroppar med som mest tre våningar. I dessa byggnader finns både kontor och större möteslokaler. Två av huskropparna har även hiss.
- Rumsstandarden är bra och vi har fått ljusa och trevliga lokaler, säger Jenny Jakobsson, Servicechef på SLU, och den som är ansvarig för lokalerna.

SLU förväntas använda denna temporära lösning till våren 2013 då ombyggnaden av deras ordinarie lokaler ska vara färdig.

Nils Jonsson  |  Regionchef Nord  |  090-10 57 87  |  nils.jonsson@temporent.se

Temporent startades 1995 och är idag en av Nordens största moduluthyrare med kontor på sex orter i Sverige, Danmark och Norge. Kunderna utgörs huvudsakligen av kommuner, landsting och stora företag. Temporent ingår i koncernen Nordic Modular Group AB som ägs av Kungsleden AB (publ.).