Temporent täcker 30% av modulbehovet för Stockholms skolor i treårigt ramavtal

2016-09-07

De senaste åren har en tydlig trend kunnat ses inom Stockholms skolor; att lokalbehovet växer i rask takt. Sisab, som äger och förvaltar merparten av för- grund- och gymnasieskolorna i Stockholm, har tecknat ett treårigt ramavtal med Temporent för att täcka 30% av stockholmsskolornas behov av temporära lokaler.

Sisab hyr regelbundet tillfälliga lokaler för att skolorna i Stockholm dagligen ska kunna bedriva verksamhet med drygt 100 000 elever, lärare och annan personal. Eftersom elevunderlaget kan skifta från år till år, ibland med kort varsel, är det svårt för kommunerna att tillhandahålla all undervisning i fasta lokaler. Möjligheten att hyra in temporära modulbyggnader för att täcka det aktuella behovet är därför en bra lösning såväl praktiskt som ekonomiskt.

-          Det kan bli mycket kostsamt för kommuner att utöka sitt bestånd av permanenta lokaler när behoven varierar så stort som inom skolan. Lösningen med ändamålsanpassade temporära moduler är därmed ultimat, såväl eftersom lokalerna kan komma på plats relativt fort samt för att det är billigare för skattebetalarna, säger Erik Gutenwik, VD på Temporent.

Efterfrågan på skolmoduler finns året om, men är extra påtaglig i början av läsåret. I en stad som Stockholm, där elevunderlaget är stort från början, kan en liten procentuell ökning innebära att ett stort antal elever plötsligt behöver nya lokaler.

-          Vi på Temporent har fullt upp med att hantera alla förfrågningar inom detta område. Om det är så att elevantalet minskar i framtiden är det enkelt att minska antalet lokaler, varpå vi kan fräscha upp dem för återanvändning någon annanstans där behov har uppstått, förklarar Erik Gutenwik.

Den stora efterfrågan på temporära modulbyggnader inom just skolan har fått Temporent att designa en typ av modul just för detta ändamål. KLOSS SFE (Skola Förskola Entré) utmärker sig genom stora, ljusa utrymmen, med en entré som ligger på framsidan tillsammans med grupprum, genom vilka man når klassrummen som ligger i den bakre delen. Kapprummen är större än i andra modultyper och har även möjlighet till fler funktionella rum.

Lars Englund  |  Regionchef Öst-Norr Temporent AB |  08-590 990 47| lars.englund@temporent.se

Temporent startade hösten 1995 och är idag en av de största uthyrarna i landet av temporära lokaler. Vår vision är att Temporentlokaler™ ska beaktas som ett naturligt alternativ till konventionella lösningar inom bygg- och fastighet i våra kunders beslutsprocess. Vår målsättning är att vara Sveriges ledande leverantör av temporära lokaler. Temporent ingår i Nordic Modular Group, som är ett dotterbolag till Nalka Invest AB.

Temporent är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001. I vårt miljöarbete fokuserar vi på att minimera miljöpåverkan vid utveckling och hantering av våra lokaler. Vi undviker material och metoder med miljörisker och vi involverar och utbildar våra medarbetare, leverantörer och underentreprenörer. Vi säkerställer även att vi följer lagar och andra krav.

Sedan 2010 klimatkompenserar vi alla våra modultransporter genom köp av utsläppsrätter. Därigenom stödjer vi också Naturskyddsföreningens klimatarbete.