Nya styrelseledamöter till Tengbom

Magnus Sjöqvist, Örjan Wikforss och Anna-Karin Celsing blir nya styrelsemedlemmar i Tengbomgruppen AB.

Magnus Sjöqvist, som blir Tengboms nya styrelseordförande, har lång erfarenhet av att utveckla professionella tjänsteföretag.  Han har en bakgrund som Partner och VD för Accenture och är styrelseordförande för KGH Customs och GS1 Sweden. Vidare har Magnus erfarenhet av politiskt arbete och sitter i Nacka kommuns Miljö- och stadsbyggnadsnämnd samt kommunstyrelsens stadsutvecklingsutskott.

Som ny styrelseledamot har även Örjan Wikforss valts in. Örjan är arkitekt och professor emeritus i projektkommunikation KTH, Institutionen för fastigheter och byggande. Han har haft ledande befattningar inom FFNS Arkitekter, Sweco samt White Arkitekter. Örjan är vice ordförande i Sveriges Arkitekter och ledamot av styrelsen för stiftelsen Svensk Industridesign, SVID.

Tredje nya styrelseledamoten blir Anna-Karin Celsing. Hon är civilekonom med en bakgrund som bland annat Informationschef. Idag bedriver Anna-Karin egen konsultverksamhet och har ett flertal styrelseuppdrag. Hon är bl a styrelseordförande i SVT samt styrelsemedlem i bland annat Operan, Landshypotek Bank och O2 Vind AB.

- Tengbom har haft en stark tillväxt under många år men vi har lidit av växtvärk. Vi har vidtagit en rad interna åtgärder och rensat ut i våra böcker vilket belastar förra årets resultat. Nu har vi fullt fokus på att ta Tengbom till nästa nivå. Det är därför oerhört glädjande att vi nu förstärker styrelsen med Magnus Sjöqvist, Örjan Wikforss och Anna-Karin Celsing som alla är mycket erfarna personer vars kompetenser vi efterfrågat. Jag är övertygad om att de på ett mycket positivt sätt kommer att bidra till att ytterligare stärka och utveckla Tengbom, säger Mikael Ludvigson, valberedningens ordförande.

Omval har skett av Ragnar Söderberg, Mikael Ludvigson, Martin Rangfast och Tomas Boijsen. Styrelsen består även av de fackliga representanterna Sara Peny och Eva Sellergren. I samband med årsmötet avtackades tidigare styrelseledamöter Håkan Bryngelson och Kia Orback Pettersson, vilka med starkt engagemang under många år bidragit till Tengboms utveckling.

För ytterligare information:
Mikael Ludvigson, styrelseledamot och valberedningens ordförande i Tengbomgruppen AB, 070-360 34 16
Örjan Wikforss, 070-513 08 80
Magnus Sjöqvist, 070-652 57 40
Anna-Karin Celsing, 070-399 62 39

Tengbom har haft en stark tillväxt under många år men vi har lidit av växtvärk. Vi har vidtagit en rad interna åtgärder och rensat ut i våra böcker vilket belastar förra årets resultat. Nu har vi fullt fokus på att ta Tengbom till nästa nivå. Det är därför oerhört glädjande att vi nu förstärker styrelsen med Magnus Sjöqvist, Örjan Wikforss och Anna-Karin Celsing som alla är mycket erfarna personer vars kompetenser vi efterfrågat. Jag är övertygad om att de på ett mycket positivt sätt kommer att bidra till att ytterligare stärka och utveckla Tengbom.
Mikael Ludvigson, valberedningens ordförande